Samarbejdet med jobcentrene skal forbedres
ATL og 3F besøgte i sidste uge beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. Det handlede om branchens største udfordring - manglen på kvalificerede chauffører.
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen er med egne ord ”stærkt optaget af”, at virksomhederne har tilstrækkeligt med arbejdskraft. Det gælder ikke mindst inden for transportområdet, hvor 29 procent af ATLs medlemmer sidste år søgte forgæves efter medarbejdere.
- Regeringen har lavet en historisk trepartsaftale om opkvalificering og lanceret flere initiativer for at forebygge flaskehalse, men vi vil komme med flere i det nye år, herunder initiativer målrettet transportbranchen, lover Troels Lund Poulsen.
ATLs direktør Lars William Wesch glæder sig over, at parterne fik mulighed for at tale direkte med beskæftigelsesministeren om det, der lige nu er branchens største udfordring. ATL var også repræsenteret af formand Peter B. Jepsen og bestyrelsesmedlem Hanne Bødker-Petersen.
- Vi gør selv en masse for at tiltrække nye mennesker til branchen. Men regeringen har nogle andre håndtag, end vi har. Derfor var det meget vigtigt, at vi fik mulighed for at drøfte vores udfordringer med beskæftigelsesministeren, siger Lars William Wesch.
Jobcentre mangler viden
Et af problemerne er, at de kommunale jobcentre mangler viden om branchen. Det er ikke nok at give stort kørekort på samlebånd, hvis man skal kvalificere folk til at træde ind i et af de ledige job.
- Der vil ofte være behov for at bygge mere uddannelse på. Det kan for eksempel være, at man skal kunne betjene en kran eller køre med farligt gods. Og profilen skal matche de krav, der stilles til en medarbejder i en moderne transportvirksomhed. Det er vigtigt, at vi får screenet den enkelte ledige jobsøgende i forhold til de krav, jobbet stiller, siger Lars William Wesch.
ATL og 3F kom på mødet med en række tilbud til ministeren. Branchen vil gerne tage initiativ til at tage de ansatte på jobcentrene rundt på virksomhedsbesøg, så de kan få et indblik i branchen. Parterne tilbød også at være med til at udvikle metoder til at screene de ledige.
- Vi vil godt gå langt for at gøre jobcentrene bevidste om, hvor forskellige jobkravene er i vores branche, så vi får matchet de rigtige mennesker og job og får afstemt forventningerne rigtigt. Jobcentrene skal jo yde service, og det kræver viden om branchen. Det vil vi gerne bidrage til, siger Lars William Wesch, der ser frem til ministerens handlingsplan.
Beskæftigelsen inden for vejgodstransporten har været stødt stigende siden 2012. Virksomhederne har altså hele tiden brug for at øge antallet af medarbejdere. Samtidig stiger gennemsnitsalderen blandt chauffører, og et stort antal chauffører ventes at gå på pension i de kommende år.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.