Godsterminal lukker: 67 medarbejdere mister jobbet
DFDS har en stor og historisk vigtig fragtfærgerute i Esbjerg. Ruten transporterer en meget stor del af den danske vareeksport til England.
Men forretningen i Esbjerg har igennem årene ændret karakter, og derfor skal DFDS også løbende tilpasse forretningen, så selskabet kan møde konkurrencen.
400 daglige transporter påvirkes af lukningen Hver dag kører omkring 400 DFDS-relaterede lastbiltransporter på havnen - 200 den ene vej og 200 den anden vej - i forbindelse med rederiets daglige anløb fra Immingham. Lastbilerne kører typisk mellem motorvejen og terminalen ved D. Lauritzens Vej, og i den forbindelse krydser de mange bløde trafikanter. Med flytningen til Blue Water Shippings nye multi-terminal i Østhavnen kommer de 400 daglige transporter i fremtiden ikke længere ind på den centrale del af Esbjerg Havn. |
Med færre, men større skibe, lukningen af passagertrafikken og mere standardiseret gods, er DFDS’ terminal i Esbjerg ikke længere konkurrencedygtig. "Det giver ikke driftsmæssig mening at drive egen terminal med kun et skibsanløb om dagen og lastning og losning af relativt ensartede trailere", skriver DFDS i en pressemeddelelse.
- Der mangler simpelthen kritisk masse. Terminalen er betydelig større, end vi har behov for, og det er heller ikke muligt at udnytte arbejdsstyrken på en hensigtsmæssig måde, når lastning og losning kun finder sted i ca. fire timer om dagen. Det vil heller ikke være muligt at sikre et rimeligt afkast på nødvendige investeringer i en modernisering af terminalen og udstyret, siger Lars Hoffmann, fragtdirektør i Danmark.
Medarbejdere forventes opsagt
Lukning af DFDS-terminalen forventes at medføre afskedigelse af samtlige DFDS-terminalens 67 medarbejdere i driften og på kontoret.
- Det er vi kede af, især da mange har været hos os i mange år. Men udviklingen har fjernet grundlaget for drift af egen terminal. Vi bliver ganske enkelt bedre rustet til at udvikle og fremtidsrette vores kundeservice ved at gå over til en ekstern terminal, hvilket vi i øvrigt gør i alle havne med omtrent samme anløbsmønster som Esbjerg, siger Lars Hoffmann.
Vil benytte ekstern terminal
DFDS’ hovedforretning i Esbjerg er ruten, og derfor selskabet valgt at købe terminalservice ind fra Blue Water Shippings nye terminal, som tilbyder helt nye faciliteter, ramper og udstyr, der baner vej for effektiv lastning og losning. Samtidig er den bedre placeret end DFDS’ terminal, så kunderne kan spare fra 8 til 15 minutters kørsel i hver retning.
Første anløb fra den nye terminal planlægges til den 22. december 2017.