23948sdkhjf

Egen lastbilsflåde giver bonus i miljøregnskabet

Langt mindre CO2-udledning og ti biler færre på grund af effektiv planlægning er en direkte konsekvens af Lemvigh-Müllers strategi for distribution af stål

Mindst to millioner liter diesel. Så meget brændstof har Lemvigh-Müller, Danmarks største stål- og teknikgrossist, i selv et konservativt skøn, sparet siden 2013.

Besparelsen er nået dels ved at optimere kørslen på flere områder, dels ved at udskifte samtlige lastbiler og kun køre med markedets mest miljøvenlige materiel.

Analyse hjælper chauffører
Samtidig er Lemvigh-Müller begyndt at anvende et avanceret elektronisk planlægningssystem og et online system i alle virksomhedens 36 lastbiler. Systemet analyserer konstant chaufførernes måde at køre på og vejleder chaufføren til at køre endnu mere energirigtigt og hele tiden bruge så lidt brændstof som muligt.

Bilerne kører nu omkring en kilometer længere på literen end tidligere. Går man ud fra det gængse tal, at en liter diesel udleder cirka 2,6 kilo CO2, har Lemvigh-Müller nedbragt sin CO2-udledning med mindst fem millioner ton, eller samme mængde som kommer fra mere end 700.000 danskere om året.

Den rigtige retning
For Jesper Terp Christensen, projektleder i Lemvigh-Müllers afdeling for Kvalitet, miljø og CSR, er det helt i tråd med koncernens værdier og mål og et skridt i den rigtige retning:

- Helt overordnet vil vi medvirke til, at vores omverden behandles ansvarligt. At vi nedbringer vores lastbilers forbrug af brændstof, spiller godt sammen med arbejdet med at reducere vores belastning af miljøet ved at minimere alle former for udledninger og energiforbrug, siger han.

Mere arbejde, men færre biler
I 2013 besluttede Lemvigh-Müller at udskifte alle biler og selv stå for at distribuere virksomhedens stål. Det mål nåede man i 2017. Og sammen med systemerne fra Mercedes, ’FleetBoard’ og ’AMCS Fleetplaner’, har grossisten kunnet reducere lastvognsflåden med hele ti biler. Det fortæller driftsleder Preben Mandsberg og fortsætter:

- De ti lastbiler, vi har kunnet skille os af med, skal oven i købet ses i lyset af, at vi samtidig har leveret endnu mere stål i perioden. Det, synes jeg, viser, hvor effektivt vi har arbejdet med det.

Brændstofbesparelsen kommer desuden fra, at Lemvigh-Müller uddanner alle chauffører i at køre energirigtigt. Det er vigtigt, at chaufføren kender bilens køreegenskaber for for eksempel at kunne lade bilen rulle længst muligt for egen kraft frem mod rødt lys.

Nemmere at overholde regler
En vigtig sidegevinst ved den måde, Lemvigh-Müller udfører planlægningen på, er, at man altid sikrer, at alle gældende regler for både vægtbegrænsninger og køre-hviletid overholdes.

Endelig kommer en del af Lemvigh-Müllers positive resultater for CO2-reduktion fra at standardisere selskabets materielflåde, både lastbiler og efterspændte enheder, fx kraner. Ved at standardisere flåden og sikre, at alle biler fx kan betjene miljøzoner i større byer, giver det en fleksibilitet, der betyder, at man bedre kan udnytte bilerne. Det betyder igen, at der skal færre biler på vejen og køres færre kilometer.

- Tidligere havde vi en blandet landhandel af forskellige bilmærker og trailere. Det gjorde, at der hver dag skulle tages en række specialhensyn til, hvilken bil der kørte hvor. Men med en ny, ensartet og standardiseret flåde kan vi langt bedre styre og optimere kørslen.

Siden 2017 har Lemvigh-Müller selv stået for at levere stål i hele landet med egen moderne lastvognsflåde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08