Anklager var tæt på at påvirke vidne i vognmands-sag
Det er ikke kun i den store hashsag kendt som Nordlys/Christiania-sagen, at anklagemyndigheden har påvirket politividner. Det sker også i færdselssager, hvor anklagere forsøger at påvirke bilinspektører, påpeger advokat Jacob Forman.
- Jeg er fuldstændig enig med de advokater i Nordlys/Christiania-sagen, der siger, at der skal ske en adskillelse, siger den kendte advokat blandt vognmænd og chauffører. Han opfordrer Justitsministeriet til at gennemføre en klar adskillelse mellem bilinspektører og anklagemyndigheden.
- Uden at kunne bevise noget som helst er det min opfattelse, at der er for tæt kontakt imellem disse myndigheder. Det er en syg kultur. Det trænger til en alvorlig opstramning, siger Jacob Forman.
Advokaten inviterer anklagemyndigheden til at se dokumentationen for over en snes tilfælde, hvor bilinspektørerklæringen med Jacob Formans ord har været så tyndbenet, at han fik den underkendt med hjælp af en anden sagkyndig.
Overså synlig afmærkning
En særlig sag handlede om en tiltale for uagtsomt manddrab i en færdselssag med en cyklist, som dør efter at have påkørt en krans støtteben.
Bilinspektøren konkluderede, at støttebenet var synligt i god afstand, dvs. ansvaret lægges over på cyklisten.
Det fik anklageren til at ringe til bilinspektøren og drøfte konklusionen.
- Det klare formål var at få bilinspektøren til - under afhøringen af ham i retten - at ændre denne konklusion, således at ansvaret for situationen i stedet kunne blive placeret hos vognmanden, siger Jacob Forman.
Det er i strid med retsplejelovens § 92, som kræver en objektiv og upartisk anklagemyndighed, der også ser sagen fra den tiltaltes side.
- § 96, stk. 2, andet led taler om, at anklagemyndigheden lige fuldt skal finde de synspunkter, der taler imod tiltaltes skyld, men man undertrykker udsagn, der taler til fordel for tiltalte.
Egen efterforskning
Den paragraf læses af mange som et forbud mod, at forsvarsadvokater foretager egen efterforskning.
Det er en misforståelse. Det er fastslået af Højesteret og landsretterne i en række kendelser, at forsvareren godt må anvende egne eksperter, oplyser Jacob Forman.
Tværtimod forsøger anklagemyndighed at få underkendt forsvarsadvokaters egne eksperter og ret til egen efterforskning i byretten og kærer gerne forgæves til landsretten. Imidlertid undlader anklagemyndigheden at gå helt til tops til Højesteret, kritiserer Jacob Forman.
Stop kontakten
Bilinspektørerne er ansat hos politiet i de tre tungvognscentre. Både bilinspektører og politi foretager efterforskning, dvs. bilinspektørerne også er forpligtet til at finde de synspunkter, der både taler for og imod skyld.
- Jeg ringer hverken til bilinspektører eller vidner. Jeg ville føle mig på total gal vej, hvis jeg gjorde det, siger Jacob Forman. Det samme bør gælde anklagerne.
Anklagemyndigheden skal helt afskæres fra at påvirke bilinspektører i retssager, mener advokat Jacob .
Frifindelse
Tiltalen om uagtsomt drab kunne have kostet vognmand Stephen Ulrich Dixen 20 dagbøder og betinget frakendelse af kørekortet i tre år, hvis han var blevet kendt skyldig i straffelovovertrædelsen.
Dommen endte med en frifindelse bortset fra en bøde på 2000 kroner.
Ulykken skete midt på dagen sidst i november 2015 i Lyngby under arbejdet med en skydedør, der skulle udskiftes på 1. sal.
- Det er ikke særlig rart at gå rundt i halvandet og ikke vide, om man købt eller solgt, selv om jeg havde gjort hvad jeg skulle rigtigt. En betinget frakendelse betyder en ny køreprøve, og jeg er snart 70 år, siger Stephen Dixen.
Han har drevet sin vognmandsvirksomhed som personligt ejet firma i 42 år på Amager. Firmaet har tre kranbiler.