Lov om varebiler i høring
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har modvilligt sendt sit lovudkast om en tilladelsesordning for varebilskørsel for fremmed regning, i høring hos transportbranchen frem til den 9. marts.
Det sker på et politisk påbud fra et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF.
Varebiler over 2000 kg
Lovudkastet – som fremsættes som lovforslag i slutningen af marts - gælder varebiler mellem 2 ton og 3,5 ton, der kører gods for fremmed regning og derved konkurrerer med lastbiler over 3,5 ton.
Det gælder altså ikke firmakørsel i egne varebiler eller håndværkerbiler. Lex Varebil skønnes at omfatte omkring 12.000 af de i alt 400.000 varebiler med danske nummerplader.
”Tilladelsesordningen vil dermed ligge ud over det krav om tilladelse, der i dag gælder for godskørsel for fremmed regning i køretøjer eller vogntog med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg,” hedder det i høringsbrevet.
Aviser og reklamer ikke omfattet
Kravet om en godskørselstilladelse gælder ved fragt over 11 kg pr. stykgods. De 11 kg defineres som kolli, det vil sige et stykke gods, som kan bestå af flere enkelte varer, der er pakket som én enhed.
Bagatelgrænsen på 11 kg betyder, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker ikke skal være omfattet af krav om tilladelse, understreges det i lovudkastet.
Stykgodsgrænse på 11 kg er valgt, fordi det ifølge Arbejdstilsynet normalt ikke anses for sundhedsskadeligt at foretage løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg.
Intet positivt
Ole Birk Olesen har intet positivt at sige om sagen. Listen i lovudkastets bemærkninger over konsekvenser er alene negative.
Lovforslaget er en overimplementering af EU-reglerne på området, det er i strid med regeringens byrdestop, det indebærer ekstra omkostninger for erhvervslivet, og det vil hæmme deleøkonomien, fremhæver Ole Birk Olesen, som er i opposition til forslaget.
Ingen køre/hviletid
Varebilstilladelser vil dog indeholde mildere krav end for lastbiler med hensyn til faglige kvalifikationer og uddannelse af chauffører.
Nok så afgørende vil fragtvarebiler ikke blive pålagt køre/hviletider og slipper for montering af en digital fartskriver (tachograf).
EU-forhandlinger
Der er tale om en national tilladelse, da godskørsel for fremmed regning i køretøjer med en tilladt totalvægt op til 3.500 kg ikke er EU-reguleret, fremhæver han.
Mellem linjerne opfordrer han flertallet til at vente, da transportkommissær Violeta Bulc' vejpakke fra 31. maj sidste år lægger op til, at forordningen om godskørsel udvides til køretøjer under 3500 kg.
DTL og 3F kontra ITD og DI
Lovudkastet har trukket ud bl.a. fordi et udvalg med branchens repræsentanter forgæves forsøgte at blive enige.
Dansk Transport og Logistik (DTL), 3F samt den lille organisation af selvkørende vognmænd, FDL, ønsker en tilladelsesordning for at bringe ordnede forhold i denne del af fragtmarkedet.
Den anden gruppe i varebilsudvalget, som støtter regeringspartierne og Det radikale Venstres modstand mod en Lex Varebil, udgøres af ITD, Danske Speditører, DI, FK Distribution, H.P. Therkelsen, Håndværksrådet, Mover samt Danske Medier.
Social dumping
- Det handler ikke om tømrerens håndværkerbil eller pizzabudet. Det handler specifik om varebiler, der kører gods for fremmed regning. Vi skal have løftet fagligheden, færre konkurser, mindre social dumping og en bedre trafiksikkerhed, fordi branchen skal professionaliseres, sagde Christian Rabjerg Madsen (S) ved vedtagelsen af beslutningsforslaget (B165) i maj 2016.
Ole Birk Olesen er reduceret til facilitator, og den opgave tager han alvorligt.
- Det er vigtigt for mig at fremlægge et lovforslag, som flertallet synes er godt, efter at der er blevet smidt ekspertviden ind i processen, erklærede Ole Birk Olesen i foråret 2017, mens varebilsudvalget arbejdede.