Hjemlig hygge i MAN TGS
I 2017 blev design og teknik optimeret i MAN TGS og TGX. Nu her i 2018 er barren løftet endnu højere op. Fabrikken i München har blandt andet opfyldt ønsker fra chaufførerne, så de kan færdes mere hjemmevant i kabinen med ekstra komfort og praktiske detaljer.
Vi kan nævne, at gearvælgeren nu er placeret i instrumentbrættet i stedet for i midterkonsollen. Der er en hylde med stik til smartphone, vækkeur og aflæggeplads på bagvæggen. Køleskabet kan nu skubbes helt ind under køjen. Der er også en syv tommer skærm til navigation i lastbilen.
Kabinen er med flot, men med et lidt sart lyst design på instrumentbrættet. Senere i år kan man få interiøret i en koksgrå farve. Det er mere praktisk med en mørk farve i en anlægsbil, som TGS-modellen ofte bruges til.
En anden nyskabelse her i 2018 er, at instrumentbrættet er løftet 25 mm op. Desuden er de mest anvendte betjeningsknapper samlet i en gruppe for sig for at give bedre betjening. Det gælder for eksempel betjeningen af varmeapparatet.
En ny tagluge har fået alarm mod indbrud, og sidst men ikke mindst: Der er kommet det nye RIO flådestyringssystem til alle MAN Euro 6-lastbiler.
Udvendigt kan man kende 2018-udgaven på en ny kofanger.
Test i Slagelse
Mens MAN TGX er den store eksportbil, er TGS MAN’s robuste "all rounder." Den er skræddersyet til både at kunne klare lokal- og distributionskørsel samt arbejde på byggepladsen. Altså en meget fleksibel lastbil, der tiltaler mange danske vognmænd.
Denne uges testbil er en MAN TGS, som vi har fundet hos den sydsjællandske MAN-forhandler H. E. Jørgensen i Dalby ved Haslev. Lastbilen er netop ankommet fra fabrikken i München og er købt af vognmandsfirmaet Laur. Christensen og Sønner A/S - også kendt som "Vognmanden i Slagelse".
Bilen, som vi fik lov at prøvekøre i sidste uge, har en akselkonfiguration på 6x2/4 BL, altså med drejelig bagaksel. Der er en lastbil med langt og lavt L-førerhus med køje.
Dette TGS-køretøj er en 26.460 model med 460 hk motor i Euro 6 udgave med SCR og AdBlue. Totalvægten er 26 ton, som betegnelsen jo angiver.
Der er TipMatic automatgear med Efficient Roll, der læser landskabets topografi. Det betyder, at gearkassen skifter til friløb fra 55 km/t på lige og faldende vejstrækninger - og sparer dermed brændstof.
Både lokalt og eksport
Førerhuset i en TGS er smallere og dermed også lettere end i den større TGX-model. Derved kan man opnå en større nyttelast. Mens TGX’en typiske en lastbil til eksportkørsel, er TGS med sit smallere og lavere førerhus - og lavere indstigning - mere brugt til indenrigstransporter og entreprenørkørsel; men den kan også bruges til korte eksportture i nabolandene - og det skal denne TGS også bruges til. Vognmandsfirmaet kører på Norge, Sverige og Tyskland med blandt elementer og stykgods.
Letkørt og komfortabel
Man sidder godt bag rattet i det velformede førersæde. Med den nye TipMatic automatgearkasse sikrer man bløde gearskift. Bilen er derfor letkørt, og man er glad for de hurtige og nærmest lydløse gearskift.
Komforten er også god med bilens parabel/luft-affjedring. Den 460 hk store motor med 2.300 Nm giver masser overskudskraft. Motorbremsen på 325 kW er kraftigt virkende.Der er forbedret overskuelighed efter at instrumentgruppen er løftet.
Det er en stor fordel at have gearvælgeren på instrumentbrættet i stedet for til højre for førersædet.
Det er også et stort plus at vælge den 7-tommer farveskærm, der giver bedre oversigt - både ved brug af navigationen, og ved aflæsning af kameraer. Så sikkerheden er i top.
Leveres om tre måneder
Om tre måneder er lastbilen klar til levering. Den skal først omkring HMF i Roskilde for at få monteret lad og kran. Herefter skal den forbi maleren, før den kommer retur til H. E. Jørgensen for at få foretaget de sidste apteringer med kameraer, Walkie-Talkie og andet elektrisk udstyr.
Her bliver lastbilen også "parret" med en ny HK tipperkærre, selvfølgelig i samme farver som lastbilen: grå og rød. Der kan være et helt EBK-hus på lastbil og kærre.
Flere konfigurationer
Der er mulighed for at vælge flere akselkonfigurationer på en TGS end på en TGX, men motorerne er de samme. D20-motoren fra 235-265 kW og D26-motoren fra 309-368 kW. Den store D38-motor kan kun fås til TGX.
MAN Lastbiler Danmark sælger cirka 800 lastbiler om året herhjemme. De 700 af den er TGX og TGS, hvor TGS udgør 30 procent af salget. Hos H. E. Jørgensen er man særlig skrappe til at sælge entreprenørbiler, så andelen af TGS er større her end i resten af landet.
HydroDrive og TipMatic
Den seneste nyhed er, at MAN-lastbiler med HydroDrive inden længe også kan fås med automatisk TipMatic gearkasse. Vognmandsforretningen Laur. Christensen og Sønner A/S har dog ikke behov for HydroDrive. Man har i stedet valgt en masse andet udstyr som sikkerhedspakke med kurvelys, LED-kørelys, LED-baglygter og regnsensor.
Dertil kommer linjevogter, skivebremser overalt, komfort-førersæde, klimaanlæg, oliefyr, nødbremsesystem, to bakkameraer, talestyring til infotainmentsystemet og DAB+ radio.
I Danmark har MAN-importøren valgt at give vognmanden et ekstra tilbud i form af en AdBlue-garanti. Det er en tilkøbsgaranti med vedligeholdelsesaftale. MAN kalder den i daglig tale AdBlue-garantien, men den omfatter også andre motorkomponenter.
Artiklen er en del af temaet Test.