Han vil ændre politiets fortolkning
Michael P. B. Mangelsen havde ikke siddet mange dage som nyvalgt formand for Kran Blok Erfa, før sagerne begyndte at dukke op.
De seneste par uger har særtransporter fyldt meget i medierne - i hvert fald i de medier, som interesseret sig for transport.
Der har været historien om chaufførerne i følgebilerne, der bliver chikaneret af trafikanterne på vejene. Der er politiets nye fortolkning af særtransportbekendtgørelsen, som får dramatiske konsekvenser.
Til daglig er Michael Mangelsen afdelingsleder hos SCT Transport i Gilleleje, hvor han beregner og planlægger særtransporter i hele landet samt til/fra Sverige.
- Selv om SCT først og fremmest er kendt for entreprenørkørsel, har vi også en hel del særtransporter. Vi har 12 store kranbiler og 13 blokvogne/hurtigløbere, forklarer han.
Vigtigt for mange vognmænd
- Særtransporter er en naturlig del af SCT’s forretning, ligesom det også er for mange andre vognmænd her i Danmark.
- Rigtig mange af medlemmerne i Kran Blok Erfa er vognmænd, forklarer Michael Mangelsen.
- Vi repræsenterer 150 virksomheder, så det der skrives om lige nu, berører rigtig mange vognmandsvirksomheder - og det berører dem faktisk ret meget.
Mange års kamp
- En ting er, at vores medlemmer gerne vil have information om det, der berører dem; men vi vil også rigtig gerne have mulighed for at præge den lovgivning og de bekendtgørelser, som påvirker vores dagligdag, fortsætter Michael Mangelsen.
- Kran Blok Erfa har i mange år kæmpet for at få ændret en enkelt formulering i særtransportbekendtgørelsen, så den kommer tilbage til den oprindelige.
- Så bliver det muligt at fortolke den anderledes og dermed give de udstedende myndigheder muligheden for at vurdere/afgøre, hvorvidt en transport må køres som særtransport.
- Det har været en mærkesag både for min forgænger, Frank Segall, og den gamle bestyrelse.
Politiets nye fortolkning
- Når sagen blusser op nu, er det fordi Politiet netop har sendt en ny fortolkning af reglerne ud til deres sær-transportkontorer, hvor de dikterer, hvordan reglerne skal fortolkes fremadrettet.
Transportmagasinet: Hvad betyder det?
- Jamen, det betyder, at vi risikere at få nogle helt absurde situationer, hvor vognmændene skal sende mange flere lastbiler på gaden helt unødvendigt.
- Et eksempel kunne være, at en bygherre skal have 20 spær leveret, fordi der skal bygges en ekstra etage på et hus. Med politiets nye fortolkning skal der sendes 20 lastbiler afsted hver med et spær. Det er helt forrykt. Man kan i dag sagtens køre med 20 spær på en bil.
Økonomi og miljø
- I særtransportbekendtgørelsen står der, at man skal tage hensyn til både samfundsøkonomiske og miljømæssige forhold, når man planlægger en særtransport. Det vil man slet ikke kunne gøre, når politiet fortolker bekendtgørelsen på den nye måde.
Transportmagasinet: tror du, at myndighederne vil være lydhøre over for jeres argumenter?
- Ja, det tror jeg. Vi har rettet henvendelse til de respektive myndigheder, som er åbne for dialog. Det er dem, vi sætter vores lid til nu, siger han.
Mere oplysning
- I sagen med chikane af følgebilerne tror jeg i virkeligheden, at det handler om manglende oplysning.
- En mulig løsning ville være at iværksætte en oplysningskampagne sammen med Færdselsstyrelsen. Vi skal gøre omverden opmærksom på, hvad en særtransport indebærer, og hvorfor der skal være følgevogne på vejene.
- Følgebilerne er også til for alle andre trafikanters og deres trafiksikkerheds skyld, selv om de fylder på vejene. Jeg er overbevist om, at folks manglende forståelse skyldes mangel på oplysning, slutter Michael Mangelsen inden han haster videre med de mange sager, der ligger på hans bord.