23948sdkhjf

Regler for transport af farligt gods under lup

Den fatale brand på containerskibet ’Maersk Honam’ kan give anledning til at overveje, om reglerne for transport af farligt gods er tilstrækkelige, mener såvel Danske Rederier som Søfartsstyrelsen
Den voldsomme brand på containerskibet ’Maersk Honam’, der kostede fem menneskeliv, kan muligvis føre til strammere regler for skibstransport af farligt gods.

Både Danske Rederier og Søfartsstyrelsen vil overveje, om reglerne for farligt gods bør ændres, oplyser de til shippingmediet Søfart.

- Hvis der skulle vise sig et behov for at stramme de nuværende regler, vil vi arbejde for dette i samarbejde med Søfartsstyrelsen og vores internationale rederiorganisation, ICS, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

En lignende melding kommer fra Søfartsstyrelsen:

- Når der sker en så alvorlig ulykke til søs, er det vigtigt, at vi får set på, om der kan gøres noget eksempelvis i forhold til regler og lovgivning, som kan mindske risikoen for lignende ulykker i fremtiden. Søfartsstyrelsen afventer nu resultatet af undersøgelsen af ulykken, skriver styrelsen i en mail til Søfart og fortsætter:

- Maersk Honam er indregistreret i Singapore. Singapore vil derfor stå for undersøgelsen af ulykken og vil orientere IMO, når undersøgelsen er færdig. På baggrund af denne orientering, vil medlemslandene i IMO kunne forholde sig til, om der skal ses på de internationale regler for området.

Det er endnu uvist, hvad der var årsagen til den voldsomme brand, der opstod 6. marts i et lastrum foran på skibet, som befandt sig i det Arabiske Hav på vej mod Suez.

Men i kølvandet på branden har Maersk Line truffet ekstra forholdsregler ved, at farligt gods ikke længere vil blive placeret i nærheden af apteringen og maskinrummet på rederiets skibe.

Læs hele artiklen på Søfart.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.487