23948sdkhjf

Alder bremser ikke chaufførdrømmen

Flere tager lastbilkørekort senere i livet - én af dem er Steen Bjerre, der efter 40 år på arbejdsmarkedet har besluttet at forfølge drengedrømmen om landevejen

Steen Bjerres drengedrøm om at blive lastbilchauffør er blevet til virkelighed, og i juni starter han i en alder af 59 år på sit første chaufførjob som ferieafløser hos Frode Laursen.

På få måneder har han omskolet sig fra elektronikmekaniker med speciale i projektledelse til lastbilchauffør med kort til forvogn, vogntog, farligt gods, tank, kran og gaffeltruck.

Men baggrunden er alvorlig, og karriereskiftet fra netværksprojekter til godstransport har krævet en stor personlig indsats, efter han i oktober 2017 tog imod en fratrædelsesordning hos TDC Erhverv i forbindelse med en fyringsrunde.

Flere er over 50 år
- Der ryger mange tanker gennem hovedet i den situation. Men det har nok altid været min natur at søge at få det bedste ud af situationen. Nogle gange følger heldet jo også dem, der søger det. Hvis ikke man gør noget, er der i hvert fald væsentlig mindre chance for, at det lykkes, siger han.

Den indstilling er han ikke alene om at have. Dekra, hvor Steen Bjerre har taget lastbilkørekort, har således oplevet en stigning på 34 procent fra 2016 til 2017 i antallet af personer over 50 år, der tager lastbilkørekort.

Den ældste kursist, der tog lastbilkørekort hos Dekra i 2017, var 72 år.

En drengedrøm
Steen Bjerre blev uddannet som elektronikmekaniker i 1979 og arbejdede først som servicetekniker i syv år og siden i godt 30 år som projektleder i forbindelse med netværksinstallationer hos erhvervskunder.

- Der var hjælp til uddannelse med i fratrædelsespakken, og jeg satte mig ned og tyggede på mine muligheder. Jeg kom til at tænke på, at det altid har været en drengedrøm for mig at køre lastbil. Jeg kan stadig godt finde på at stoppe op og beundre en chauffør, der forstår at arbejde med sin lastbil. Jeg fandt ud af, at jeg kunne sammensætte et kursusprogram hos Dekra og få kort til lastvogn og vogntog, og TDC’s HR-afdeling var velvillig indstillet, siger Steen Bjerre.

I første forsøg
Han bestod teori- og køreprøverne i første forsøg.

- Det er ellers noget af et pensum. Det overraskede mig, hvor meget der er i den teoretiske del, ikke mindst på grund af de EU-regulativer, man skal kende til. Men nu har jeg en god pakke af teoretiske kompetencer og mangler kun praktisk erfaring, siger Steen Bjerre.

Han traf Frode Laursens personalechef på Dekras jobmesse i marts.

- Han syntes, det var frisk af mig at starte op på det i min alder og ville gerne lade mig starte som ferieafløser i juni, juli og august. Det kan give mig de første vigtige erfaringer. Jeg forstår godt, at vognmændene allerhelst vil have chauffører med erfaring. Det er ikke nødvendigvis fødselsdatoen, der er afgørende for ens muligheder, hvis man kan vise, at man har de kvaliteter, der kan kompensere for alderen, siger Steen Bjerre.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156