Ikea-chauffør kræver millionerstatning
En rumænsk chauffør kræver næsten to millioner kroner i erstatning fra sin arbejdsgiver, kurerfirmaet Bring, der kører møbler for Ikea i Norden.
Det skriver Fagbladet 3F.
Chaufføren er formelt ansat i Slovakiet og har fået løn efter slovakiske forhold, men har udelukkende kørt møbler i Danmark, Norge og Sverige.
Sagen gælder den rumænske chauffør Emilian Tudor Jetzi, der har anlagt sagen mod Ikeas transportleverandør, Bring Trucking A/S.
Bring Trucking er ejet af den norske stat, men Emilian Tudor Jetzi var formelt ansat i virksomhedens datterselskab i Slovakiet og på en slovakisk kontrakt, der udløste en månedsløn på 381 Euro.
Det er advokatfirmaet Bjørst og advokat Christian Riewe, der har stævnet Bring Trucking Slovakia på vegne af Emilian Tudor Jetzi. Det sker med krav om efterbetaling af forskellen mellem slovakisk og dansk løn i en periode på fem år. I alt 1,8 millioner kroner.
Chaufførens advokat Christian Riewe slår fast, at det vil sende chokbølger gennem transportbranchen, hvis byretten lader sagen køre i Danmark og Emilian Tudor Jetz ender med at vinde den.
- Alle vil jo nærlæse dommen og se, hvor mange andre chauffører, der har været ansat under lignende forhold, siger han og forsætter:
- Det vil kalde på en politisk løsning. Fordi der helt åbenbart er et problem, som ikke har ikke været hensigten med det indre marked. Vi mener, at det her er en form for social dumping. Men hvis vi vinder sagen, frygter jeg, at modparten anker til landsretten, fordi sagen har så stor betydning. Bring har mange chauffører ansat med base i Danmark. siger Christian Riewe til Fagbladet 3F.
Jan Villadsen, formand for 3F Transport er ikke i tvivl om, at Emilian Tudir Jetzi har været udstationeret i Danmark.
- Det er vores klare vurdering, at den rumænske chauffør har krav på løn efter dansk niveau og vores overenskomst i Danmark. Vi har blandt andet anlagt sagen på baggrund af EU’s udstationeringsdirektiv og princippet om, at ansatte skal have lige løn for lige arbejde i samme land, siger Jan Villadsen.
Det er Martin Luptak, administrerende direktør i Brint Trucking A/S slovakiske afdeling, dog ikke enig i.
- Chaufførerne ansættes i Slovakiet, betaler skat i Slovakiet og aftaler ferie med kontoret i Slovakiet. Hvis en chauffør skal fyres, sker det også fra Slovakiet. Lønnen betales efter slovakisk lov, hvilket for chauffører er mindst 1,2 gange gældende minimumsløn i Slovakiet, ligesom diæter er fastsat efter slovakisk lov, forklarede Martin Luptak i byretten.
Bring Trucking's norske moderselskab oplyser til Fagbladet 3F, at de "ikke har nogen kommentarer, så længe sagen kører".
Kilde: Fagbladet 3F