23948sdkhjf

Slut med vanvids-bøder: Nu træder nye regler i kraft

Den 1. juni 2018 træder nye regler på køre- og hviletidsområdet i kraft, så overtrædelser vil blive sanktioneret mere proportionelt

Nu træder de nye sanktionsregler på køre- og hviletidsområdet endelig i kraft, og dermed er det fra 1. juni 2018 slut med store bøder for de mindste forseelser eller forglemmelser.

Med de nye sanktionsregler betyder, at beregning af eventuelle overtrædelser fremover vil ske i forhold til de krav til pauser og køretider, der er fastsat i køre- og hviletidsforordningen, og der vil ikke længere være generelle eller specielle tolerancegrænser på afholdte pauser.

Bøderne for overskridelser af køretiden, der kan forekomme ved samspillet mellem køretid og pauser, vil fremover blive halveret. Afholdte pauser, der ikke lever op til kravene til en lovlig pause i køre- og hviletidsforordningen, vil endvidere under visse omstændigheder kunne indgå som en formildende omstændighed.

Ved lovændringen indføres også en ny graduering af overtrædelser af takografforordningen og køre- og hviletidsbekendtgørelsen, som gør bødestørrelserne mere proportionale. Dette medfører, at bøder for overtrædelser, der blandt andet skyldes sjusk og forglemmelse, nedsættes.

Samtidig forhøjes bøderne for de meget grove overtrædelser, som direkte har til formål at hindre effektiv kontrol, eksempelvis ved fusk med takografen. Der indføres også en graduering af virksomhedernes bøder.

Der bliver samtidig indført et bødeloft på 30.000 kr. for førerens samlede bøde. Tilsvarende indføres der et bødeloft på 60.000 kr. til virksomheden pr. fører. Bødeloftet gælder ikke i de tilfælde, hvor der er tale om særligt skærpende omstændigheder.

Lovændringen betyder også, at der kommer et nyt frakendelsessystem. Det betyder, at førerretten kun bliver frakendt til de store og tunge køretøjer, når reglerne på køre- og hviletidsområdet er overtrådt. Kørekortet til almindelig bil og motorcykel bevares altså med de nye regler.

Endelig hæves grænsen for, hvornår der skal ske betinget frakendelse for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne fra de nuværende 30% til 40%, ligesom overtrædelse af pausereglen i køre- og hviletidsforordningens artikel 7 ikke længere kan medføre betinget frakendelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125