23948sdkhjf

Trailer til gods i forskellig størrelse

Kosan Gas’ nye trailere er opbygget efter glasflaskernes behov for plads.

Kosan Gas er ved at få otte nye trailere opbygget af Brdr. Platz i Haderslev. Den sønderjyske opbygger er kendt for at udvikle trailere, der er tilpasset gods i forskellig størrelse. Det var kommet Kosan Gas for øre på et tidspunkt, hvor de næsten havde opgivet at få udviklet en ny trailer, der kunne optimere deres transport af gasflasker fra hovedlageret i Esbjerg til depoterne rundt omkring i landet.

Trailerne skal have mange forskellige størrelser af gasflasker med, og det er et større puslespil at få dem stablet optimalt på traileren, så man kan have mest muligt med. Derfor blev det Brdr. Platz’ opgave at "opfinde" en ny trailer, der er tilpasset de mange forskellige typer af gasflasker, der findes på markedet.

- De senere år er der kommet helt nye typer af gasflasker på markedet fremstillet af kunststof. De har en større diameter end de traditionelle gasflasker i aluminium. Derfor havde vi en udfordring med at få plads til dem på tværs af traileren, der er opbygget anderledes indvendigt i forhold deres gamle trailere.

- Den store udfordring var at skaffe bredde nok inden for de lovlige 2,55 meter. Hvis vi kunne lave en anden konstruktion, der var stærk nok, kunne vi undgå den langsgående skillevæg.

- Den er selvfølgelig en del af den bærende væg; men hvis vi kunne droppe den, kunne vi vinde 25 mm inde i traileren - og så havde vi faktisk pladsen. Og det lykkedes os, forklarer Jens Erik Platz.

- I stedet for at have den langsgående skillevæg, har vi udviklet et system med tværgående skillevægge og et fast mellemdæk, som skillevæggene står på. De tværgående dæk er med til at stabilisere traileren.

Ekstra pallerække
- De trailere, som Kosan Gas kører med i dag, er en smule kortere for at give plads til en bue på bagenden, så presenningen kan trækkes om bagved traileren. Det system er droppet på de nye trailere.

- Til gengæld har de en bedre rumudnyttelse, så de kan få en ekstras pallerække flasker med.

Trailerens svanehals er ekstra lang. Det giver til gengæld plads til nogle flere halvpaller. Det svarer til 32 ekstra flasker de kan have med, siger Jens Erik Platz.

Faste etager og løftetag
Etagerne er faste. Dem kan man ikke rykke på. De er tilpasset gasflaskerne. Der er også løftetag, så man kan udnytte traileren optimalt i toppen. Man behøver ikke ekstra plads til at få gasflaskerne ind under tagets gummilæbe. Når taget er sænket, går det faktisk ned over de øverste flasker.

- Endelig har vi lavet en presenning, som indeholder fjederstål lodret i presenningen til at sikre godset under transporten.

- Trailernes bagerste aksel er medsporende, så den bliver mere manøvredygtig. Chassiset er fra vores tyske leverandør. Det er bygget 100 procent efter vores anvisninger til denne specifikke opgave.

Fra depot til depot
De otte nye trailere får deres daglige base i Esbjerg, hvorfra de skal forsyne de lokale depoter rundt omkring i landet med gasflasker.

Fra depoterne køres flaskerne ud med deres traditionelle gasbiler, der typisk er en forvogn med åbent lad.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079