Jysk by åbner to kilometer ny havn
Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen
5
Billeder
Mikkel Seedorff Sørensen mødte op med en dugfrisk nyhed om endnu en stor lejekontrakt med en virksomhed, der vil bygge 10.000 kvadratmeter pakhus og en ny fabrik på etape 2, som Per Aarsleff A/S også skal stå for. Foto: Kim Dahl Hansen
Tidligere på måneden overdrog Per Aarsleff A/S - der har bygget den nye havn - 1. etape af havneudvidelsen til Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune.
Det blev fejret med en lille og meget varm reception.
Alt er lejet ud
Havneudvidelsen er resultatet af et arbejde, der startede tilbage i 2012, hvor behovet for øget kapacitet blev bekræftet i en interviewundersøgelse med 12 af de største maritime servicevirksomheder på havnen.
Det fik den kommunale selvstyrehavn til at planlægge en stor udvidelse af havnen, og paradoksalt nok er det lutter nye virksomheder, der har lejet sig ind på det store baglandsareal på første etape, hvor alt ér udlejet.
Bestyrelsesformand Bo Uggerhøj og havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen mødte op med en dugfrisk nyhed om endnu en stor lejekontrakt med en virksomhed, der vil bygge 10.000 kvadratmeter pakhus og en ny fabrik på etape 2, som Per Aarsleff A/S også skal stå for.
Etape 2 består bl.a. af yderligere 150.000 kvadratmeter baglandsareal samt 14 meter vanddybde ved yderligere 400 meter kaj, der vil kunne anløbes af skibe i såkaldt Panamax-størrelse.
Havnen har allerede haft de første forespørgsler på store skibe til reparation, men der går en måneds tid, inden den såkaldte ISPS-terrorsikring er på plads, så de første skibe kan lægge til kaj.
Stena Oil og MARS
De største lejere er Stena Oil, der laver en 75.000 kubikmeter stor bunkerterminal til maritim brændsel yderst på den nye havn, og amerikanske Modern American Recycling Services, MARS, der vil ophugge boreplatforme og udtjente skibe.
Arbejdet med at etablere den store skibsrampe, hvor boreplatformene trækkes op på landjorden, går nu i gang.
Rampen vil kunne tåle et tryk på 70 ton pr. kvadratmeter.
Havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen håber, at staten får lovgivningen på plads omkring håndteringen af det lavradioaktive norm-affald, der følger med boreplatformene.
- De store boreplatforme ankommer først til Frederikshavn i andet kvartal af 2020, så det vil være ærgerligt, hvis der ikke er fundet en løsning inden da, siger havnedirektøren.
Offentlig adgang
Der bliver offentlig adgang til den nye mole. Men inden lystfiskerne pumper cyklen, skal der laves en vej og sættes et hegn op mellem molen og havnearealet. Til september vil der formentlig være mulighed for en frisk gå- eller cykeltur ud på den nye havnemole i Frederikshavn.
Frederikshavn Havn - havneudvidelse etape I
Per Aarsleff A/S har brugt 150.000 mandetimer på første etape af havneudvidelsen i Frederikshavn. Det svarer til 80 mandeår
Der er hentet 700.000 ton sten i svenske og norske skærgårde og sejlet 200 sejladser på tværs af Kattegat med stenene
Etape 1 består af 600 meter kaj, 330.000 kvadratmeter baglandsareal plus 30.000 kvadratmeter kajanlæg og 11 meter vanddybde forberedt til 14 meter