Transportfirma vil have sag om underbetaling flyttet til Østeuropa
Københavns Byret har for nylig afgjort at en sag om en underbetalt rumænsk langturschauffør, der kører Ikea-varer i Norden, skal føres i en dansk retssal.
Men chaufførens slovakiske arbejdsgiver Bring Trucking a.s. kæmper for at få flyttet sagen til en slovakisk retssal, hvor der gælder andre love og regler på området. Det skriver Fagbladet 3F.
Chaufførens krav er dansk løn og million-efterbetaling. Vinder chaufføren kan det åbne for en lang række søgsmål fra andre østeuropæiske chauffører.
Bring Trucking a.s.’ danske advokat Thomas Ryhl, Njord Law Firm, København, udtaler sig på Bring Trucking a.s.' vegne og oplyser, at firmaet vil have sagen flyttet til Slovakiet.
- Vi mener ikke, at denne sag om løn efter en slovakisk ansættelsesaftale for arbejde udført i en række forskellige lande – skal afgøres af de danske domstole. Vi har derfor bedt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at indbringe byrettens afgørelse særskilt for Østre Landsret, siger Thomas Ryhl, og fortsætter:
- Det vil i givet fald så være op til Østre Landsret at vurdere, om sagen kan fortsætte i Danmark, eller om den snarere hører hjemme i Slovakiet, hvor Bring Trucking a.s. er etableret, siger han.
Når spørgsmålet om, hvor sagen skal føres, er afgjort i Landsretten, skal retten tage stilling til, om Bring Trucking a.s, der kører møbler for Ikea i Norden, kan slippe afsted med at betale slovakisk løn til sine rumænske chauffører, selvom de kun kører i Danmark, Sverige, Norge og Finland og aldrig transporterer gods i Slovakiet eller Rumænien.
Det er sådan, chaufførjobbet var skruet sammen, har sagens hovedperson langturschauffør Emilian Tudor Jetzi tidligere forklaret i Københavns byret.
Her tog retten stilling til, om chaufførens jobmæssige tilknytning til Danmark var stor nok til, at sagen kan afgøres i retten i Danmark, og det var den, afgjorde byretten.
Chaufførens advokat, Christian Riewe, advokatfirmaet Bjørst, København, håber, at byrettens afgørelse bliver stadfæstet af Landsretten.
- Det er helt afgørende for sagens udfald, om den kommer til at køre i en dansk eller slovakisk retssal, vurderer Christian Riewe.
Han oplyser, at hvilke love og regler, der skal anvendes i sager om løn og ansættelsesvilkår, hænger nøje sammen med, i hvilket land sagen skal føres.
- Emilian Tudor Jetzi har været aflønnet efter lovbestemt slovakisk løn, der er meget lavere end den danske løn, som vi kræver. Vi er af den klare opfattelse, at den rumænske chaufførs base var i Danmark. Føres sagen i Danmark, vil det ske efter danske retsregler, som er anderledes end de slovakiske på området, og som styrker Emilian Tudor Jetzis sag, siger Christian Riewe, og fortsætter:
- Det er en meget vigtig sag for transportbranchen i Danmark. Vinder han sagen, er vejen banet for lignende søgsmål fra en lang række andre østeuropæiske chauffører, der har været ansat under samme forhold. På sigt kan sagen også åbne for søgsmål fra chauffører i andre EU-lande og ryste transportbranchen i hele EU.
I retten oplyste Emilian Tudor Jetzi, at han aldrig kørte gods i Slovakiet i de seks år, han var ansat i firmaet. Han var kun i Slovakiet, når han sammen med tre til seks andre chauffører blev kørt med minibusser fra Bukarest i Rumænien til Slovakiet og videre til Danmark og Bring Truckings kontor og plads i Kastrup.