Ny bilterminal i Esbjerg
Med indvielsen af en ny terminal på Esbjerg Havn til modtagelse og klargøring af nye biler træder Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL) ind i en ny æra med betydelige vækstmuligheder.
- Vi har i årevis været presset på de fysiske rammer på havnen. Med Terminal 2 er vi på plads og kan begynde at kigge på mere vækst, siger administrerende direktør Henrik Otto Jensen, Scandinavian Auto Logistics A/S.
- Vi konkurrerer hovedsageligt med Malmø Havn, hvorfra hovedparten af bilerne til det danske marked leveres, og jo flere fødekanaler ud i verden, vi kan få, jo stærkere vil vi stå i markedet.
- Det hele er naturligvis afhængig af, at Esbjerg Havn formår at udvikle sig konkurrencedygtigt, understreger direktøren.
SAL modtager omkring 75.000 biler årligt til videre distribution til forhandlere over hele Danmark. Det svarer til 30 procent af det danske nybilmarked.
Fordoblet areal
Terminal 2 på det nye havneareal i Østhavnen i Esbjerg er på 60.000 kvadratmeter. SAL råder dermed over et samlet areal på 110.000 kvadratmeter.
Den nye terminal er dedikeret anløb af en af verdens største shortsea-transportører af nye biler, Europe Marine Line (EML), hvis bilskibe har plads til op mod 3.000 biler.
Terminal 2 er dedikeret bilmærkerne Renault, Nissan, Volvo og Mercedes-Benz, men Terminal 1, hvor Grimaldi Lines anløber, modtager nye biler af mærkerne Fiat, Opel, Ford, Citröen og Mitsubishi.