Det trækker ud med EU-leasing
Det lykkedes ikke det bulgarske EU-formandskab at skabe enighed om fælles EU-regler for leje og leasing af lastbiler, da transportministrene mødtes til topmøde i juni - så nu ser man frem til det næste EU-topmøde i Wien til oktober.
Fælles regler for leje og leasing af lastbiler står dog ikke særlig højt oppe på liksten over prioriterede sager på transportområdet. Lige nu er alt fokus koncentreret om cabotage, udstationering, og køre/hviletid.
Det mener direktør Søren Hyldstrup Larsen fra den nordiske lobbyorganisation NLA.
- Det reelle problem, der forhindrer fælles regler om leje og leasing af lastbiler i EU, er, at beskatning af køretøjer ikke er harmoniseret i EU.
- Derfor vil det være konkurrenceforvridende, hvis en vognmand i et land permanent leaser sine køretøjer i det billigste EU-land, forklarer Søren Hyldstrup Larsen.
Harmonisering af skatteregler og skattesatser er uhyre vanskeligt i EU, fordi det kræver tilslutning fra samtlige medlemslande, og Danmark går ikke forrest i den slags diskussioner.
Transportministrenes forhandlinger i ministerrådet handler derfor om, hvordan man kan acceptere en vis form for fleksibilitet uden at undergrave den nationale kompetence for beskatning.
- I nogle lande hænger beskatningen af køretøjer for eksempel sammen med brugen af infrastruktur. Hvis vognmanden så lejer lastbiler i andre lande, går det pågældende land glip af denne indtægt, påpeger Søren Hyldstrup Larsen.
En anden udfordring er, at eksempelvis en dansk vognmand kan leje en trækker eller anhænger i et andet EU-land og køre med det i Danmark uden at skulle skifte nummerplade.
- Konsekvensen er, at det bliver mere besværligt for politiet at spotte cabotagesyndere. Et lastbil med udenlandske nummerplader vil kunne være pæredansk og køre med dansk gods af en dansk chauffør.
Transportmagasinet: Kommer der en aftale om de lejede lastbiler?
- Næppe, svarer Søren Hyldstrup Larsen. Der synes ikke at være appetit for at ændre reglerne for meget. Men det er egentlig ikke et stort problem.