23948sdkhjf

Her er Fords nye langturs-trækker

Fords nye lastbil kommer til Danmark inden for de næste fem år

Ford er her igen. Efter 32 års fravær på det europæiske marked er amerikanerne tilbage med en lastbil - godt nok produceret i Tyrkiet - men som allerede kan smykke sig med titlen "International Truck of the Year 2019".

Sidst Ford fik den titel, var i 1982 med Ford Cargo. Den var den sidste lastbilmodel, som Ford solgte i Europa. Inden da var det den populære Ford Transcontinental, som gik sin sejrsgang i Europa; men vi snakker altså om ti- året 1974-1984.

Den nye Ford F-Max kan bedst sammenlignes med netop Ford Transcontinental, som netop var en all-round lastbil. Ford Cargo var derimod en typisk distributionslastbil.

Lave priser 
Nu kan det åbenbart svare sig at komme tilbage på lastbilmarkedet. Planen er nemlig, at Ford F-Max skal sælges til priser, der er lavere end de syv lastbilmærker, der er kendt i Europa i dag.

Med 142 servicesteder i Vesteuropa - inklusive i Danmark - og kunder i hele Østeuropa vil man i løbet af de kommende fem år kunne se den nye Ford F-Max lastbil med 500 hk EcoTorq Euro 6 motor - selv i Danmark.

Inden for fem år 
Fords nye eksportlastbil kommer til salg i Vesteuropa formentlig inden for de kommende fem år.

Hvornår præcist? Det er et spørgsmål, der skal afgøres på højeste sted - altså hjemme på Fords hovedsæde i USA. Mere end det kunne Fords marketing magager Bahattin Topcu ikke fortælle ved prisoverrækkelsen på IAA transportmessen i Hannover.

Navnet F-Max 
Den nye F-Max lastbil følger Fords traditionelle navngivning fra personbilerne B-Max, C-Max og S-Max.

F-Max findes indtil videre kun i én udgave. Til gengæld kan man få F-Max i ganske mange spændende farver.

På standen i Hannover var bilerne dog holdt i røde- og blå lakeringer - Sky Blue og Race Red.

Mange husker eksportlastbilen Ford Transcontinental, der var populær tilbage i 70’erne og 80’erne - og endnu flere husker nok Ford Cargo - distributionslastbilen, som opnåede titlen Truck of the Year i 1982, men som Ford snart efter - 1986 - opgav at producere, og overlod jobbet til Iveco, som jo fortsat producerer deres EuroCargo.

Fem års udvikling 
Den nye Ford-lastbil produceres i Tyrkiet. Har har man produceret en lokal Ford Cargo i årevis i samarbejde med den tyrkiske bilfabrik Otosan.

Fem år har det taget at udvikle Ford F-Max, og den nye lastbil skal som forgængeren først og fremmest sælges i mange tredjelande; men eksporten skal øges til mange flere områder, og på sigt er det også planen, at den skal indtage Europa.

Prisgunstig lastbil 
Prisniveauet er gunstigt og billigere end de syv kendte europæiske lastbilsmærker ifølge et medlem i Truck of the Year juryen.

Det er ud over Tyrkiet de tidligere østeuropæiske lande, der skal markedsføre den nye Ford lastbil. Mange østlande og tredjelande har i mange år solgt de tidligere Ford Truck modeller.

F-Max findes p.t. som 4×2 trækker. Der er også kun en enkelt motor at vælge imellem - 13 liter Euro 6D EuroTorc motor på 500 hk og 2.500 Nm - udviklet i Tyrkiet. Der har dog været en stab af Ford folk fra bl.a. Europa med i udviklingsprocessen.

Designet er også ifølge Ford Trucks ledelse foregået "in house" Den nye lastbil har et ret moderne design - som dog kunne minde lidt om svenske Volvo FH.

Drivline med ZF-gearkasse 
Drivlinen i Ford F-Max består af den 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse. Man arbejder på at udvikle sin egen gearkasse. 

Teknisk er det ikke tale om den store revolution; men der en del moderne teknologi i køretøjet så som Predictive Cruise Control (PCC - hos Ford kaldet MaxCruise). Den er med til at spare fire procent på brændstoffet.

Dertil kommer ConnecTruck diagnose system og en otte tommer hoved-farveskærm. Der er en 7,2 tommer touchscreen, som er standard.

Af andre sikkerhedssystemer kan nævnes linjevogter, nødbremsesystem, ACC, GPS-styret PCC, Eco-Roll, ConnecTruck mm.

Masser af plads inde 
Der er masser af aflæggeplads i kabinen og store og brede køjer. Komforten er som den kendes fra andre europæiske lastbiler - og køreegenskaberne er overraskende gode ifølge vores flere jurymedlemmer i Truck of the Year juryen.

Nævnes skal også et fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er blandt andet teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

Tyrkisk produktion 
Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan.

Ford og Otosan har hverv 41 procent af aktierne i selskabet. De øvrige aktier er i fri handel.

Selskabet har med den nye langturstrækker ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.437