Nu gør de klar til næste krise
Siden 2016 har C.M. Transport A/S været under ejerskab af trekløveret Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der deler aktierne ligeligt imellem sig. De erhvervede virksomheden fra tredje generation af Nielsen-familien, efter Malte Skinbjerg og Lars Sølvkjær i flere år havde fungeret som driftsansvarlige og minoritets-ejere.
Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg købte hver 10% af aktierne i januar 2008. Set i bakspejlet var det nok ikke den fedeste timing, det indrømmer de selv i dag, men på det tidspunkt var der ingen, der anede uråd.
- Vi oplevede, at fra oktober 2008 var det som om, der blev slukket på kontakten, og så stoppede ordrerne bare med at komme. Det var virkelig mærkeligt, men vi fik hurtigt på fornemmelsen, at der skete noget i verdenssamfundet, som vi ikke kunne kontrollere, siger direktør Malte Skinbjerg.
De kom i fællesskab frem til, at der skulle spares ambitiøse 30% på omkostningerne, hvis virksomheden skulle holde skruen i vandet - svarede til besparelser på op mod halvanden million kroner. Ved udgangen af 2009 havde C.M. Transport tabt 46% af sin omsætning i forhold til året før.
- Vi mistede ikke kunder, men de kunder, vi havde, lagde færre ordrer. 2009 var det hårdeste år nogensinde for vores vedkommende, og så har vi rejst os støt og langsomt derfra, med hårdt arbejde og stort fokus på omkostningsstyring. Vi fik vendt hver en sten og kom til at kende virksomheden helt til bunds. Vi måtte have fingeren på pulsen hele tiden, og det var nogle hårde år, men det var også nogle lærerige år, siger direktøren.
Tæt på salg
Det var først i 2015, at ledelsen for alvor turde erklære krisen overstået, og her indgav Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg ønske til bestyrelsen om at købe yderligere aktier. Men det afviste bestyrelsen, der kun ville gå med til et rent salg.
Et større dansk speditionsfirma viste snart interesse for den spirende forretning og kom med et bud, men at arbejde under en fremmed virksomhed var ikke noget, de to var interesserede i. Tværtimod. De havde spottet, at opsvinget var på vej, så de allierede sig med Preben Randbæk, der på konsulentbasis skulle guide dem gennem forhandlingerne med bestyrelsen.
Og det gik hverken værre eller bedre end, at Preben Randbæk besluttede at indgå som tredje partner, så de i fællesskab kunne købe de gamle ejere ud.
- Vi ved godt, at nedturen kommer igen, men jeg tror ikke, den kommer så kraftigt igen. Vi er stadig i opsving, og skal nok få 2019 med, men der kommer en opbremsning, og indtil da må vi høste det, vi kan og konsolidere det, vi kan, så vores egenkapital er klar til at stå imod, når det begynder at gå nedad igen, siger Malte Skinbjerg, og fortsætter:
- På den anden side er man jo også nødt til at følge med i de travle år, så vi har ekspanderet voldsomt de seneste tre år på materiel, medarbejdere og større netværk, det har vi været nødt til for at servicere kunderne. Det er en hårfin balance - hvornår skal du ikke følge med mere? Hvornår går det lidt for godt? Hvornår har du nået din grænse? Vi har ikke nået den endnu, men vi kommer dertil.
Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2018.