Sådan får du mest for din virksomhed
Der er godt gang i salget af transport- og logistikvirksomheder herhjemme. Mange små og mellemstore vognmandsvirksomheder har skiftet ejere de seneste år, og det ser ikke ud til, at tendensen ændrer sig. Der er udsigt til, at flere transport- og vognmandsvirksomhederne vil skifte ejere.
Det er er flere årsager til, men de to vigtigste er, at mange ejer/ledere af mindre transport- og vognmandsvirksomheder er tæt på 60 år. De vil gerne stoppe og sikre deres pension. Den anden årsag er, at prisen på transportselskaber er forholdsvis høj for tiden.
Det er selvfølgelig i sidste ende udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på en virksomhed; men lige nu er der en forholdsvis høj efterspørgsel - og så er det lettere at få vognmændene til at sælge deres "livsværk".
Selv om efterspørgslen er høj, kan det være svært at få sat en rigtig pris. For ikke at blive skuffet, er det en god idé at "tage temperaturen" på virksomheden og finde det naturlige prisleje. Hvad lignende virksomheder er blevet solgt for? Er der andre virksomheder inden for branchen, man kunne slå sig sammen med? Et godt match kan betyde at én eller flere købere kan have større interesse i at betale mere, end hvad revisoren indikerede.
Sådanne ting skal man naturligvis foretage før man sætter sin virksomhed til salg.
Er der en arvtager?
Værdien af sælgers virksomhed er ikke kun afhængig af indtjening, omsætning og kunder. Flere og flere købere kigger også på, om der findes en person i virksomheden, som kan bestride lederposten efter overtagelsen.
Har ejeren en naturlig arvtager til sit job, den dag ejeren vil sælge, og eventuelt indenfor kort tid vil forlade styrepinden?
Findes der nøglemedarbejdere i virksomheden, som har den rette alder og det rette "drive" til at tage over, eller skal ejeren til at se sig om efter en afløser udefra?
Således er kronprinsessen/kronprinsen faktisk lige så vigtig som ejeren selv, når det gælder værdiansættelse af en virksomhed/ejerens "baby".
Det er vigtigt, at ejeren husker at "opdyrke" en arvtager ved at fortælle vedkommende, at han/hun er udset til at udfylde rollen. Dermed undgår man, at den rette person pludselig siger op og eventuelt søger til en konkurrent.
Gør virksomheden skarp
Mange virksomhedsejere har en fornuftig forretning, som løbende giver et pænt overskud; men selv når virksomheden udvikler sig i en positiv retning, skal man holde fokus på flere ting.
• Kan man udvide sin forretning med nye markeder, trafikker og produkter?
• Kan man optimere den eksisterende forretning?
• Kan man gøre medarbejdere og kunder mere loyale?
Når det går godt, og bundlinjen er positiv, glemmer man ofte, hvor vigtigt det er at optimere forretningen. Det finder man hurtigt ud af, når man beslutter sig for at sælge. Det er nemlig ikke "fuglene på taget", som køber vil betale for, men derimod de "fugle, som ejeren allerede har skudt". Sagt med andre ord er køberen kun villig til at betage for de investeringer, som ejeren selv har gjort inden salget, og som har givet en stigende omsætning og et forbedret overskud. Han vil ikke betale for de planer, som ligger ude i fremtiden.
Så rådet er - "gør dig SKARP " - hele tiden!
Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2018.