Nyudviklet vejstribe kan ses i regn og vintermørke
Halvdelen af året foregår den danske myldretidstrafik i mørke. Effektive vejstriber og kørebaneafmærkning er derfor afgørende for trafiksikkerheden på det danske vejnet.
Vejdirektoratet, Eurostar Danmark og Geveko Markings har derfor siden 2016 samarbejdet om at udvikle en helt ny type vejstribe, som skal øge synligheden, minimere støjgener og bidrage til en markant forbedret trafiksikkerhed i fremtiden.
Innovativ vejstribe giver høj synlighed
På de danske veje findes der i udgangspunktet to typer vejstriber – almindelige flade striber og de såkaldte rumlestriber, der støjer, når dækkene rammer stribernes kanter.
De flade striber er støjfrie, men de er samtidig svære at se i mørke, og når det er vådt. Det er derimod lettere at se de støjende rumlestriber, da deres mønster reflekterer billygterne. Til gengæld forhindrer støjen, at striberne kan bruges til andet end kantlinjer.
Udgangspunktet for udviklingen af den nye vejstribe, der har fået navnet Longdot, var derfor at samle de eksisterende vejstribers kvaliteter i ét produkt. Resultatet er en støjsvag vejstribe med høj refleksion og synlighed.
Orienteringstiden øges med 50 procent
I udviklingsfasen er Longdot blevet testet på Tirstrup Lufthavns arealer og Vejdirektoratets officielle teststrækning ved Gørlev.
På foranledning af Vejdirektoratet er der desuden udarbejdet en forskningsrapport, der undersøger bilisternes orienteringstid ved den nye stribe sammenlignet med almindelige vejstriber. Data fra denne rapport viser, at orienteringstiden – altså den tid man som bilist har til at reagere – øges med omkring 50 procent.
Vejdirektoratet har store forventninger
Hos Vejdirektoratet er der store forventninger til Longdot, der allerede bruges som forsøgsafmærkning ved blandt andet vejarbejde. Det fortæller fagprojektleder hos Vejdirektoratet, Kenneth Kjemtrup:
- I fremtiden forventer vi især at bruge Longdot til at øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vores tresporede motorveje. Med de eksisterende vejstribers begrænsede synlighed trækker bilisterne i dag ud til kantlinjen i mørkt og vådt føre, så de bedre kan orientere sig. Resultatet er, at vi ikke udnytter de tre spors kapacitet optimalt. Det går ud over fremkommeligheden og øger risikoen for kødannelser. Med Longdot kan vi fremover få trafikken bedre fordelt. Det vil være til glæde for bilisterne, vejnettet og trafiksikkerheden.
Longdot forventes at være klar til udlægning på hele vejnettet i løbet af 2019.