Helårsdækkene vinder frem
Tidligere blev alle nye varebiler leveret med "almindelige" dæk, hvis vi nu skal bruge trafikstyrelsens benævnelse for sommerdæk.
Men de seneste år er det blevet muligt, i hvert fald for nogle bilmærkers vedkommende, at bestille den nye gulpladebil med enten helårs- eller vinterdæk. Altså dæk, der er M+S mærkede (vinter- og terrændæk i lovens forstand) og senest tillige dæk mærket med "snefnugsymbol".
En række dækproducenter producerer egentlige helårsdæk til varebiler, men mange kunder ønsker et dæk, der er yderligere lidt grovere for at klare mosten på en byggeplads. Det gælder også om sommeren, hvor der kan være vådt og mudret, hvorfor et traditionelt sommerdæk kan have vanskeligt ved at løse opgaven.
Men denne type dæk er man så også garderet imod "rigtigt" vintervejr langt bedre end ved helårsdæk.
Endnu har ingen uvildig organisation som f.eks. tyske ADAC gennemført sammenlignende test af helårsdæk specielt til vare- og kassebiler. Uden direkte at kunne sammenligne et helårsdæk fra producent A op mod et dæk fra producent B, kan man konstatere disse forskelligheder mellem sommerdæk på den ene side og helårs- og vinterdæk på den anden:
På glat vej:
På tør vej: Her er der ikke de helt store forskelle, men de blødere helårs- og vinterdæk kommer med advarsel om udskridning tidligere end sommerdæk. Alt i alt opfører helårs- og sommerdæk mere godmodigt end sommerdæk.
På mudder og i pløre: Helårs- og vinterdæk står afgørende bedre fast end sommerdæk (større fremkommelighed.)