23948sdkhjf

Store forventninger til ny DAF hos P. Fournaise

- Da chaufføren sagde, at han gerne ville køre DAF, slog jeg til, fortæller vognmanden, som selv er udlært DAF-mekaniker

Hos P. Fournaise A/S er der specielt en af de 70 medarbejdere, som er ekstra glad for tiden. Det er chauffør René Seeberg, for han er blevet ekstra godt kørende i en ny DAF CF 530 FAQ 8x2/*6. Det er en 4-akslet bil med styrbar bogieaksel både foran og bagved trækakslen. Den er leveret af ESA Trucks Danmark i Kolding, hvor salgskonsulent Thomas Poulsen har stået for salg og levering.

- Jeg havde længe haft lyst til at prøve en DAF igen, fortæller Peter Fournaise, der er direktør i og ejer af vognmandsfirmaet.

- Da René fortalte, at han gerne ville køre DAF, slog jeg til, for vi har faktisk en lang historie med de hollandske lastbiler.

- I en periode for mange år siden havde vi stort set ikke andet; men da DAF lavede om på sin forhandler- og servicestruktur i Jylland, var det lige som om vi mistede interessen. Nu er der igen styr på netværket ikke mindst takket være ESA Trucks, og så er der ikke noget at betænke sig på, fastslår Peter, som i parentes bemærket selv er udlært DAF-lastbilmekaniker.

Han henviser også til en veltjent DAF 85, som nu kører rundt på 15. år i Fournaise-flåden.

- Den bare kører og kører, og til syn går den altid glat igennem. DAF bygger rigtig stærke biler, og jeg glæder mig til at se, om det gode rygte om DAF’ernes brændstoføkonomi også holder stik. Vi har store forventninger, tilføjer han.

Krohejs med knækarm

Den nye bil er opbygget med Palfinger kroghejs med knækarm hos KLC i Kolding. De har også leveret den fabriksnye, 3-akslede overføringsanhænger, som bliver fast makker med CF 530’eren.

Da chaufføren skal hyppigt ind og ud af bilen, når han læsser og losser affaldscontainerne, er der valgt det lave CF-førerhus med ergonomisk indstigning, og da vogntogsvægten ofte kommer op i nærheden af de maksimale 56 ton, er bilen specificeret med DAF’s kraftigste 13-liters motor på 530 hk. Den er kombineret med en 12-trins TraXon gearkasse med fuldautomatisk skifte, og så bliver det ikke nemmere for chaufføren.

Chaufføren med på råd
Chaufføren kan for resten glæde sig over at være taget rigtig meget med på råd ved specificering og opbygning af bilen. Værktøjsskabe, åbne opbevaringskasser til presenninger og net mm. mellem bagakslerne, afdækninger og sideskørter mv. er blevet præcis, som René ville have det.

I førerhuset er der også blevet kræset lidt for chaufføren af FIX Autopolstring i Hedensted. Førerhuset er fabrikslakeret, mens Carsten Noer Autolak har taget sig af maling af chassis og opbygning.

Fjerde generation
Vognmandsforretningen P. Fournaise A/S i Fredericia blev etableret af Niels Fournaise for mere end 120 år siden som en af de første vognmandsforretninger i Danmark. Virksomheden er fortsat ejet af Fournaise-familien, og i dag ledes den af fjerde generation, Peter Fournaise.

Virksomheden råder over 50 biler og et større antal påhængsvogne, sættevogne og kærrer. Heraf er en stor del indrettet til specialopgaver som krantransport, renovationskørsel, containertransport, bådtransport og andre specialopgaver.

P. Fournaise er desuden partner i MiljøLogistik A/S, der tilbyder landsdækkende affalds- og genanvendelsesløsninger. MiljøLogistiks kunder tilbydes affaldshåndtering som omfatter hele kæden fra intern håndtering til afsætning af restprodukter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109