Palle nyder arbejdet med lærlinge
Tiden står ikke stille hos Palles Fragt A/S. Det er tydeligt, når man besøger det store sjællandske fragtfirmas base i Næstved. Denne eftermiddag holder der flere vogne i De Danske Fragtmænds velkendte blå farver klar til afgang nær byens udfaldsveje
Palles Fragt A/S har 68 ansatte og mere end 100 år på bagen. Det er en firmahistorie, der begyndte med jernbanegods i 1913, inden den syv år senere blev udbygget med to "automobiler". I 1966 købte Michael Palles forældre firmaet, og i dag er det generationen efter, der sidder for enden af direktørbordet.
Der skal nyt blod til, og det gælder ikke kun på direktørkontoret. Der er brug for nye "rekrutter" i form af lærlinge, og derfor glæder det Michael Palle, at flere unge søger ind på vejgodsuddannelsen.
For et år siden blev 225 elever optaget på vejgodsuddannelsens grundforløb 2. Det tal er i år steget til 241 elever, viser en rundspørge, som Transporterhvervets Uddannelser (TUR) har lavet til erhvervsskolerne. Derudover viser nye tal, at der i 2017 blev indgået 517 uddannelsesaftaler under EUD. Det er 21 flere end året før, oplyser TUR.
- Det kan man som fragtmand kun glæde sig over. Jeg synes, vi har et fantastisk og meget afvekslende arbejde i dagligdagen, så at kommende generationer også har mod på det, er kun godt nyt, siger Michael Palle, der i øjeblikket har 18-årige Nick Hesselø og 29-årige Claus Jørgensen blandt de ansatte på lærlingekontrakter.
- Danmark er et logistikland, så der er brug for nye chauffører, og derfor skal vi være glade for, at flere unge mennesker vil det, siger Michael Palle.
Den stigende tilslutning er sød musik i en branche, der har rekruttering af fremtidens arbejdskraft øverst på dagsordenen. Derfor indførte ATL med opbakning fra blandt andre 3F i sommer en lærepladsgaranti, ligesom der er ansat en praktikkoordinator som bindeled mellem virksomhederne og skolerne.
Lærepladsgarantien virker
Dekra er et af de uddannelsescentre, der har mærket en øget interesse. Dekra havde 70 indskrevne elever på EUD Vejgodstransport i august 2018 og er på kort tid blevet landets største og førende uddannelsessted inden for vejtransport. Her glæder man sig over, at visionen om at tilrettelægge uddannelsen med fokus på nærvær, trivsel, dialog og opfølgning har gjort, at man har kunnet fastholde de unge.
- Vi tilstræber hele tiden at være den bedste partner for virksomheder, der ønsker at uddanne nye lærlinge, og vi stiller gerne vores lokaler til rådighed i forhold til samtaler med elever, som passer til netop deres virksomhed, fortæller Jan Brochdorf, der er chefkonsulent hos Dekra EUD.
Han fremhæver lærepladsgarantien som en vigtig trumf.
- Branchen har givet hinanden håndslag på, at der skal faguddannes nye chauffører til fremtiden. Dekra EUD vil med vores garanti for læreplads gerne fortælle omverdenen, at vi tager det seriøst og er med elev og virksomhed hele vejen til svendebrevet.
Hos TUR, der står bag rundspørgen til erhvervsskolerne, glæder man sig ligeledes over stigningen af unge, der søger ind på vejgodsuddannelsen, også selvom stigningen er begrænset og langtfra opvejer behovet for kommende chauffører.
- Det er jo ikke en voldsom stigning, men vi har grund til at glæde os over de gode tal af flere årsager. Der er en psykologisk gevinst, fordi det kaster positiv omtale af sig i en tid, hvor der i mediebilledet er historier om andre brancher, hvor det er et problem at finde en læreplads. Det er der ikke hos os. Vi kan faktisk godt bruge flere lærlinge, så det paradoks kan vendes til en positiv omtale, og det er glædeligt, siger Mogens Ellgaard-Cramer, uddannelseskonsulent på vejgodsområdet hos TUR.
Kræver dedikeret indsats
Tilbage i Næstved er lærlingene Nick Hesselø og Claus Jørgensen sat i arbejde. De kan meget vel blive en vigtig del af det sjællandske fragtfirmas fremtidige historie. Et godt lærlingeforløb betyder ofte fast job i branchen, og direktør Michael Palle har generelt gode erfaringer med unge. Men selvom branchen skriger på arbejdskraft, kræver det stadig en dedikeret indsats, fastslår vognmanden.
- Vi har generelt været heldige med vores lærlinge. Man mærker hurtigt, om folk vil det eller ej, for dét at være chauffør i dag er ikke bare at køre lastbil. Mit visitkort er ikke det lille stykke papir med firmanavn på, men de folk, jeg sender ud med fragt. Derfor er det vigtigt, at mine folk forstår den servicedel, der følger med jobbet lige så vel som glæden ved at køre på vejene, siger Michael Palle.
Artiklen er bragt i samarbejde med ATL
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.