Slamsugerproducent i tvivl: Er vores EU-kørsel lovlig?
Når slamsugerproducenten Simon Moos A/S skal bevæge deres store og dyre slamsugerlastbiler over grænserne i EU, skal de have prøveplader på. Så meget står klart.
Men der er ikke ens regler for prøveplader i EU. Det betyder, at man selv skal tjekke reglerne i hvert enkelt land, hver gang man krydser en grænse. Og de regler står ofte på det lokale sprog og er ikke nemme at finde.
- Det bekymrede os, om vores kørsler var lovlige eller ej, og om vores forsikring af lastbilerne, der koster flere millioner kroner, dækkede kørslerne i EU. Det krævede meget tid og ressourcer at undersøge, som vi ikke har, når vi samtidig driver forretning, siger Lars Plehn, økonomichef i Simon Moos A/S til erhvervsmediet DIBusiness.dk
54 konkrete sager om uklarheder
Slamsugervirksomheden står ikke alene med udfordringer omkring forståelsen af EU’s regler på det indre marked. Gennem dialog med virksomheder har Dansk Industri (DI) udpeget 54 konkrete udfordringer, som besværliggør drift for danske virksomheder på EU’s indre marked.
- Udfordringerne spænder fra mindre benspænd, som medlemmet oftest selv finder løsninger på, når de opstår, til større strukturelle udfordringer, der kræver, at det bliver taget videre af DI til politiske fora, som kan handle på det, siger Mette Peetz-Schou seniorchefkonsulent i DI’s europapolitiske afdeling.
Hvorfor er der ikke fælles løsning?
Afklaringen af, om lastbiler må køre med danske prøveplader ind og ud af alle EU-lande undtagen ud af Tyskland, fik Simon Moos A/S efter, at DI tog sagen op og fik afklaret præcis, hvad reglerne er mellem landene.
Konkret ønsker Lars Plehn dog at se en bedre europæisk løsning på området for prøveplader.
- Hvis man tænker på, at EU’s indre marked er til for at gøre handel nemmere mellem lande, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke laver en fælles løsning, som nemmere kan kontrolleres. En EU-prøveplade ville jo lette byrden for mange virksomheder, siger Lars Plehn til DIBusiness.dk
DI arbejder fortsat på at afklare, om der er mulighed for at slippe for de tyske prøvenummerplader, og om de tyske regler er berettigede.
Kilde: DI Business