23948sdkhjf

Scandlines underkendt i Femern-sag

Scandlines mente, at Femern A/S havde brudt markedsføringsloven. Rederiet må dog gå med uforrettet sag.

Det er faldet rederiet Scandlines for brystet, at firmaet bag en kommende tunnel mellem Lolland og Tyskland har promoveret forbindelsen.

Scandlines, der i dag driver færgeforbindelse på ruten, havde derfor slæbt firmaet bag tunnelen - Femern A/S - i retten.

Påstanden var, at virksomheden havde brudt markedsføringsloven. Men ved Sø- og Handelsretten er Femern A/S blevet frikendt i alle forhold.

I alt ti udsagn eller udgivelser fra Femern A/S havde Scandlines trukket selskabet i retten for.

Blandt andet lød det fra Femern A/S, at tunnelen altid vil være åben uanset vejret, at tunnelen er den mest miljøvenlige løsning, og at tunnelen vil give en rejsetid på ti minutter mod "omkring en time" - underforstået med færgen.

- Vi er naturligvis tilfredse med, at retten har frifundet os i samtlige klagepunkter.

- Dommen slår fast, at vi har ret til at informere borgerne om verdens længste sænketunnel og de objektive fordele, den vil give brugerne, skriver Jens Villemoes, pressechef i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Baggrunden for frifindelsen er for en del af punkternes vedkommende, at de optræder i en folder på tysk. Derfor anses de ikke for et dansk anliggende.

Den mest tungtvejende grund er dog, at tunnelen ikke ventes at stå klar før 2028.

- Det er rettens opfattelse, at ibrugtagningen af forbindelsen ligger i en så fjern og usikker fremtid, at en forberedende opmærksomhedsskabelse (...) ikke har en aktualitet, som gør markedsføringsloven anvendelig, lyder det i dommen.

På trods af frifindelsen giver Sø- og Handelsretten Scandlines ret i flere kritikpunkter.

Blandt andet bemærkes det, at Femern A/S har udarbejdet og distribueret oplysningsmateriale, der er direkte forkert og ifølge dommen "notorisk bygger på helt fejlagtige oplysninger".

- Vi er tilfredse med, at retten er enig i, at Femern A/S’ materiale er misvisende, men vi må også tage til efterretning, at markedsføringslovens bestemmelser ikke finder anvendelse.

- Vi er naturligvis stærkt utilfredse med, at et statsejet selskab uhindret kan fremsætte nedsættende og misvisende påstande om vores virksomhed som et led i en skatteyderfinansieret informationspligt, skriver Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078