Advarsel efter togulykke: Godsoperatører skal tjekke låsen
Efter den alvorlige togulykke i sidste uge, der kostede otte mennesker livet, udsendes en advarsel mod anvendelse af såkaldte "lommevogne" ved transport af sættevogne.
En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan holde en sættevognstrailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.
- Selv om vognene er læsset, som de skal og efter forskrifterne, så har vores undersøgelse indikeret, at der er en risiko for, at de i praksis ikke er låst, siger Bo Haaning, souschef i Havarikommissionen.
Havarikommissionens foreløbige undersøgelser har indikeret, at der kan være en sikkerhedsmæssig risiko forbundet med fastgørelsen.
Der er nemlig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast i forbindelse med transport.
- Selv om læsning foregår i henhold til reglerne, at tappen er i hullet, som den skal, og vognen derfor burde være sikret, så har vores undersøgelser vist, at traileren i praksis kan risikere ikke at være låst eller sikret, siger Bo Haaning.
Det er undersøgelser af ulykken, der har ført til, at de melder ud. Men det er ikke undersøgelse af vognen, som er involveret i ulykken, understreger han.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelse har udsendt advarslen efter en opdatering fra Havarikommissionen.
Når styrelsen bliver præsenteret for en mistanke om en risiko, overvejer den straks, om der er brug for at skærpe sikkerheden. Det forklarer kontorchef Claus René Pedersson fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en mail.
- Havarikommissionen oplyste i lørdags Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om, at der kunne være risici forbundet med skammel/saddel (en fastgørelsesmekanisme på lommevognen, red.).
- På baggrund heraf fandt styrelsen, at der var grundlag for at iværksætte et sikkerhedsmæssigt tiltag i form af en generel advarsel mod brug af vogntype "lommevogne", udtaler Claus René Pedersson.
Advarslen gælder det samlede danske jernbanenet, uanset om der er tale om gods i transit eller ej.
Advarslen blev sendt direkte til de relevante operatører på banen, oplyser Claus René Pedersson.
Den skal ses som en opfordring til ansvarlige godsoperatører om at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.
Det var en trailer fra DB Cargos godstog, som tilsyneladende blev blæst af og forårsagede ulykken 2. januar, der er den værste togulykke i Danmark i 30 år. Havarikommissionen arbejder på at klarlægge de nærmere omstændigheder.
Ved ulykken blev otte dræbt og 16 kvæstet. Godstoget kørte med trailere fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.
/ritzau/