Branchen ønsker klar info om cybersikkerhed
Målet for Transport-, Bygnings- og Boligministeriets nye strategi for cyber- og informationssikkerhed i transportsektoren er at øge robustheden i transportsektorens digitale infrastruktur.
Men umiddelbart kan det være svært at bevare det store overblik for branchens aktører, og der skal noget mere kød på det institutionelle skelet, mener DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
- I korthed handler strategien i min optik om, at der oprettes en decentral cyber- og informationssikkerhedsenhed – kaldet DCIS – i Trafik- Bygge og Boligstyrelsen. Den skal indgå i det eksisterende generelle Center for Cybersikkerhed – kaldet CfCS – under Forsvarets Efterretningstjeneste. Samtidig skal den decentrale enhed koordinere med PET, forklarer direktør i DTL, Erik Østergaard, og fortsætter:
- Og det er jo godt, at man får det institutionelle og organisatoriske på plads og får signaleret, at man er villig til at bruge penge på medarbejdere, der skal bemande transportsektorens præventive indsats mod for eksempel cyberkriminalitet. Men jeg ser først og fremmest frem til at få det store billede af, hvordan det hele spiller sammen med erhvervets aktører – og med hinanden for den sags skyld.
Erik Østergaard giver nogle bud på, hvad det helt konkret er, der skal fokuseres på i vejtransportdelen:
- Jeg formoder, at tingene hen ad vejen falder i hak, så vi i branchen på et tidspunkt har det forkromede overblik over, hvad myndighederne egentlig ønsker af branchen, og hvad branchen kan regne med fra myndighederne. Man kan i strategien læse en del om, at intelligente trafiksystemer - ITS - og selvkørende biler er i rivende udvikling og kræver opmærksomhed, også imod anslag fra kriminelle og fremmede magter. Det er jo rigtig nok, for alt, der har med cyberspace og digital information at gøre, er sårbart. Derfor vil det være godt at få konkretiseret, om vi også taler flådestyringssystemer, motorstyring og faktureringssystemer.
ITD glæder sig over, at transportsektorens aktører vil blive inddraget i det fremadrettede arbejde med cybersikkerhedsstrategien. Der er allerede etableret henholdsvis et dialogforum for cybersikkerhed i luftfarten og et for jernbanen, mens øvrige aktører i transportbranchen involveres på ad hoc basis. ITD ønsker, at der med det samme etableres et dialogforum for cybersikkerhed i vejgodstransporten.
- Vejgodstransporten og –logistikken står over for en gennemgribende digitalisering i de kommende årtier. Ændringerne har potentiale til at ændre verdenshandelen og åbne for helt nye forretningsmodeller. Dermed øges også potentialet for cybertrusler. Hvis dansk vejgodstransport skal være på forkant, skal der være et endnu større fokus på digitalisering og udnyttelse af data i virksomhederne. Øget digitalisering fordrer også, at den digitale infrastruktur løbende opgraderes, at der er et tilstrækkeligt højt IT-sikkerhedsniveau, og at det offentlige understøtter udviklingen med relevant regulering og digital offentlig service. Der er rigeligt at tage fat på, og derfor opfordrer vi til, at der med det samme etableres et dialogforum med fokus på vejgodstransport, så arbejdet kan gå i gang, siger Carina Christensen, administrerende diretør i ITD.