Branchen: Nedstemt vejpakke er et selvmål for erhvervet
Politikerne i Europa-Parlamentets transportudvalg mødtes torsdag den 10. januar 2019 i Bruxelles for at stemme om vejpakkens første del. Der var lagt op til en nervepirrende afstemning med forskellige bud på ændringsforslag inden for de tre mest vanskelige dele af vejpakken: køre- og hviletid, cabotage og udstationering.
Hovedelementerne i de vedtagne kompromisændringer på cabotage er følgende: - at cabotageperioden begrænses til højest 3 dage med et ubegrænset antal ture - at transportvirksomhederne efter cabotagekørslen ikke må foretage cabotage i samme medlemsland inden for 60 timer (karensperiode) efter tilbagevenden til transportvirksomhedens etableringsland, og indtil der er udført en ny international transport fra etableringslandet - at køretøjet skal vende tilbage til etableringslandet mindst en gang hver fjerde uge |
Afstemningen resulterede i en afvisning af alle kompromisser inden for udstationering samt køre- og hviletid.
Cabotage derimod blev stemt igennem med 27 stemmer for og 21 imod.
Reaktionerne i den danske vejgodstransportbranche er enstemmige - resultatet har efterladt vejpakken i grøftekanten til en usikker fremtid, endnu en hurdle i et allerede langt forløb.
- Dagens resultat viser i høj grad, hvor vanskelig forhandlingsprocessen har været på vejpakkens første del, og det er endnu uvist, hvad næste skridt kommer til at være, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.
DTL: - Kæmpe selvmål
Den lunkne holdning i EU Parlamentets transportudvalg om udstationering af chauffører risikerer at blive et kæmpe selvmål for østlandene og de kræfter, der arbejder for den totale frihed til at operere hvor som helst og når som helst, lyder det fra DTL:
- Hvis der ikke opnås enighed om regler for udstationering af chauffører, så har nationalstaterne frit spil, og det er derfor et kæmpe selvmål for lavtlønschaufførlandene, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.
DTL direktøren peger i den forbindelse på, at en lang række vesteuropæiske lande allerede har indført deres egne regler for udstationering og cabotagekørsel. Og det vil fortsætte, hvis man ikke finder en samlet løsning, der tilfredsstiller alle lande.
- Lande og organisationer, der håber på, at dette problem blot går væk ved at undlade at tage stilling til det, de skyder sig selv i foden. Problemerne vil komme tilbage mangefold. Og det er problemer, som de selvsamme organisationer før har jamret over som hindringer for den fri bevægelighed.
Dansk Erhverv: - Det er skidt
Også Dansk Erhverv udtrykker bekymring på baggrund af afstemningens resultat:
- Vejpakken har et meget blandet indhold efter en længere lovgivningsproces i EU’s institutioner forligsprocedure, men den vil resultere i mere ensartede regler på tværs af EU, hvor alle stilles lige i konkurrencen. Derfor er det skidt, at de ikke kunne nå til enighed i Parlamentet, og at Vejpakken nu er nedstemt, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
Parlamentets transportudvalg har givet sig selv en uge til at komme op med en ny plan for den fortsatte behandling af vejpakken, men vejen mod ensartede regler er bestemt ikke blevet nemmere. Det er således meget uklart om den samlede pakke kan nås vedtaget inden det kommende valg til Europa-Parlamentet i maj 2019.