Kører 32 ton på fire aksler
G.P. Transport i Rødkærsbro blev den første transportvirksomhed i Danmark, der fik leveret en 4-akslet gardinsættevogn med 32 ton XL-godkendelse. Gardinsættevognen er af typen Pacton TBD 454, der takket være XL-godkendelsen kan køre med op til 32 ton gods uden yderligere lastsikring. Traileren er desuden udrustet med truckbeslag til transport af en medbringertruck.
- Korsdal Trailer i Ans har skræddersyet vores nye gardinsættevogn præcist til vores behov, og det har bare fungeret perfekt, fortæller vognmand Gert Poulsen.
- Vi kører meget med bigbags og paller med træpiller, foderstoffer og gødning. Med 10-15 daglige lossesteder er det vigtigt, at vi kan komme hurtigt til godset med vores medbringertruck ude hos kunderne.
- Med 56 ton vogntogsvægt passer de 32 ton nyttelast til 33 paller træpiller hver på 950 kg.
- Vi læsser kun ind og ud af venstre side, og med det smarte, to-delte hurtig-opluk på Pacton-traileren sparer vi meget tid i forhold til traditionelle lukkebeslag på gardinet og traditionel båndsurring af læsset, fastslår Gert Poulsen.
For at opnå XL-godkendelse skal traileren have særlig forstærket forsmæk, gardiner og bagdøre.
- Pacton-traileren er så vidt jeg ved den eneste på markedet med XL-godkendelse til 32 ton, siger vognmanden.
- Konkurrenterne kan kun klare 27 ton selv på 4-akslede trailere.
Giver ekstra styrke
- Gert Poulsens nye trailer har fire flytbare sidestolper i hver side, og det er med til at give ekstra styrke, forklarer Henrik Korsdal, der er officiel importør af de hollandske Pacton-trailere i Danmark og Norge.
- Vi har været i tæt dialog med Gert Poulsen for at skræddersy traileren præcist til hans behov. Vi har trukket på alle Pactons specifikationsmuligheder. Det gælder blandt andet hurtig-oplukket, hvor chaufføren ved hjælp af et par håndtag kan udløse samtlige lukkebeslag på gardinet i venstre side. Det gælder også det manuelt hævbare tag i venstre side.
- Vi har vist opnået et ganske vellykket resultat, konstaterer Henrik Korsdal.
Mekanisk tvangsstyring
Blandt de mest innovative detaljer på den højt-specificerede trailer er også Tridec mekanisk tvangsstyring af den bageste aksel, løft af den forreste aksel ved hjælp af en kontakt i førerhuset samt manuelt løft på de to midterste aksler på traileren, der kører på fire 9-ton BPW-aksler med tromlebremser.
Samtlige lygter er af strømbesparende LED-type med lang levetid, og traileren er metalliseret inden lakering. Det gælder både fælge, chassis, kofanger samt opbygning, hvor sidstnævnte er lakeret i original Scania metalfarve.
Gert Poulsens nye Pacton-trailer er desuden udrustet med Beka Max centralsmøring af akslerne samt Danbox værktøjskasse bygget efter mål.
Airbag på taget
Gert Poulsen har også valgt at få monteret det såkaldte Roof Safety Airbag-system, RSAB. Ved hjælp af en lang, oppustelig slange under presenningtaget holder det taget fri for is og sne om vinteren.
Inden traileren parkeres, pustes Roof Safety Airbag’en op med lastbilens trykluftsystem og presser taget op i en spids, så vand og sne ikke samler sig på taget men løber af, inden det når at fryse fast.
Dermed minimeres risikoen for, at der under kørslen falder isklumper af traileren til fare for andre trafikanter.
Selv om traileren er XL-godkendt, og godset derfor ikke nødvendigvis skal surres, har Gert Poulsen for en sikkerheds skyld specificeret den med 2,5 tons surringsøjer for hver 0,5 meter i kantskinnen i begge sider. Dermed er den altid klar til at køre andre typer gods, der kræver traditionel lastsikring med spændbånd.
Undervognmand for traileren
Selv om Gert Poulsen har fået leveret en meget avanceret gardintrailer, får han ikke glæde af den til hverdag. Han har nemlig valgt at overlade den nye trailer til en undervognmand, der kører fast for ham, mens han selv kører videre med en ældre men velholdt 3-akslet gardintrailer.
- På trods af de mange avancerede løsninger kunne Henrik Korsdal levere den nye Pacton til en go’ pris, siger vognmanden.
- Samtidig er han lyttende, kundemindet og ordholdende, så lever den nye trailer op til mine høje forventninger, er det ikke usandsynligt, at han på et tidspunkt skal levere endnu en 4-akslet Pacton til os efter samme opskrift, slutter Gert Poulsen.