Stop for flere restriktioner
Desværre skete der en meget alvorlig togulykke den 2. januar på Storebæltsbroen. Den 14. januar skete et uheld, hvor et stort køretøj væltede. I begge tilfælde får vinden en stor del af skylden.
I togulykken, som vel stadig ikke 100 procent er afklaret, er den reelle årsag til uheldet måske stormen.
Nu er politikerne jo ofte meget hurtige til at fare i blækhuset og melde ud om forskellige tiltag, før sagerne er sagligt belyst. Det gælder også her. Man vil forbyde lette køretøjer at passere i storm/blæsevejr.
Hvis man gør det, lægger man endnu en restriktion på transporterhvervet. Det er nøjagtig, som man gjorde sidste år med restriktioner på rastepladserne. Ydermere ligger der forslag klar fra DF om restriktioner for lastbiler på tosporede motorveje.
Politikere, kig indad!
Engang imellem kan det være fornuftigt for politikerne at vende blikket indad. Der er ingen tvivl om, at Storebæltsbroen er noget af det ypperste, som vores ingeniører, konstruktører og andre dygtige eksperter har kunnet præstere; men åbenbart har blæst og storm ikke været et særligt aktuelt emne, for så havde man vel taget holde for det i konstruktionen.
Hvorfor har man for eksempel ikke taget vindskjold med i byggeplanerne?
Find et alternativ
Nu skal transporterhvervet, turister med campingvogne og andre lette køretøjer tages som gidsler. Er det retfærdigt?
Jeg håber, at politikerne vil bruge foråret og sommeren på at få gennemarbejdet nogle alternativer, da det i disse perioder er mindre muligheder for stormvejr.
Med venlig hilsen
Direktør Mogens Therkelsen
Padborg.
Artiklen er en del af temaet Debat.