- Vi er klar med chauffør-kurserne
Hos Transporterhvervets uddannelser (TUR) glæder man sig over, at landets transportskoler allerede er klar til at byde de første chauffører velkommen til varebilsuddannelsen. Siden årsskiftet har 26 skoler landet over været klar med kurser, der uddanner varebilschaufførerne.
- Vi har arbejdet på højtryk de sidste måneder af 2018 med at få udviklet uddannelserne, udarbejdet undervisningsmaterialer og opdateret faglærerne. Kort før jul kom vi i mål - så nu kan eleverne bare komme, siger Mogens Ellgaard-Cramer, der er uddannelseskonsulent for på vejgodstransportområdet hos TUR.
- Jo før, des bedre. Det er ærgerligt, hvis man ikke har den lovpligtige uddannelse, når loven træder i kraft 1. juli.
- Bødeniveauet er nemlig ret højt, hvis en chauffør bliver taget uden sit uddannelsesbevis. Både chaufføren og vognmanden får en bøde, som forventeligt bliver på samme niveau som manglende chaufføruddannelse bevis (CUB) på de store køretøjer.
- Så man kan lige så godt få det gjort nu.
Man kan vælge at tage uddannelsen på et AMU-center eller hos en af de private udbydere. Tager man den på et AMU-center er kursusprisen lav, og man får desuden mulighed for at få VEU-godtgørelse for de timer, chaufføren er på skolebænken.
Ved ikke hvor mange
Transportmagasinet: Hvor mange chauffører skal igennem denne varebils-uddannelse?
- Det ved vi faktisk ikke, svarer Mogens Ellgaard-Cramer. Vi har ingen præcise tal, der viser omfanget. Vi ved ikke, hvor mange chauffører, der er underlagt reglerne; men vi forventer, at det er mange. Vi ved, at der er en forholdsvis stor personalecirkulation i den del af branchen.
- Vi bliver måske lige så overraskede, som da der sidste år blev indført en ny uddannelse for taxichauffører. Vi regnede med, at 1.500 taxichauffører skulle have uddannelsen og udstedt chaufførkort til taxi i 2018. men rent faktisk var der over 2.000 bare efter den første måned, siger han.