Grønne køretøjer i fokus på ny transportkonference
Den globale produktion af både lastbiler og busser undergår i øjeblikket en voldsom forandring med milliardinvesteringer i teknologier, der gør det muligt at køre på el, biogas, biobrændstoffer og brint. Den hastige forandringsproces gør det til en udfordring for de kommuner, trafikselskaber, affaldsselskaber og private transportvirksomheder, der skal planlægge og gennemføre den grønne omstilling af den tunge transport i Danmark.
Derfor har Transport 2019 inviteret de ledende danske importører til at komme og give et billede af, hvilke grønne køretøjer man kan få her og nu - og hvad producenterne kommer med i de kommende år.
Det sker under Transport 2019 på konferencen Grøn Transport 2019, som kickstarter 22. marts kl. 9.30 med oplægget "Grønne Lastbiler og Busser - hidtidige erfaringer og hvad producenterne kommer med i de kommende år".
Sessionen ledes af Danske Bilimportørers direktør Gunni Mikkelsen, mens importører fra Iveco, Scania, DAF, Volvo, Daimler/Mercedes-Benz og MAN giver deres bud på løsninger til den grønne omstilling.
Enormt fokus på ellastbiler i de kommende år
- I de senere år har vi i Danmark solgt mere end 100 gasdrevne Econic lastbiler til affaldskørsel, og sidste år lancerede vi en Actros til gas. Men der er ingen tvivl om, at de kommende tre år får enormt fokus på el med lancering af nye ellastbiler fra Daimler-koncernen, fortæller Mikael Voigt, Product and Marketing Manager Trucks, hos Mercedes-Benz Danmark A/S.
Mercedes-Benz er også på vej med eActros, som lige nu afprøves i normal drift i Tyskland, samt en elektrisk version af Econic.
- Udviklingen går stærkt, og der investeres mange milliarder i ikke blot grøn teknologi, men også i selvkørende teknologier. Derfor synes vi, det er en rigtig god idé, at Transportmessen inviterer transportmarkedet til at komme og blive opdateret på udviklingen, siger Mikael Voigt.
Nyskabelser inden for gas- og elbusser
Også MAN Truck & Bus Danmark A/S er klar til at fortælle det danske marked om flere nyskabelser, der er på vej ud på markedet for både busser og lastbiler.
- Når det handler om at planlægge udviklingen af den kollektive trafik, så arbejdes der i øjeblikket med 10-årige planlægningshorisonter i forbindelse med den grønne omstilling. Derfor kommer vi gerne og hjælper kommuner og trafikselskaber med at få et indblik i, hvad vi har på bedding, så man kan planlægge sine udbud, siger Jesper Mathiesen, Fleet & PTA Tender Manager Citybus, fra MAN Truck & Bus.
På transportmessen præsenterer MAN Truck & Bus sin nye Lion's City bus, der kan leveres som el-hybridbus til både diesel og gas.
- Alene i Sverige kører der mere end 1.000 MAN gasbusser med biogas som brændstof, så det er velafprøvet teknologi. Med den nye Lion's City elhybrid har vi givet kunderne mulighed for at kombinere det bedste af to verdener, nemlig biogas og grøn el, siger Jesper Mathiesen.
Erfaringer med alternative drivmidler
Udover lastbilimportørerne kommer sessionen fredag 22. marts til at omfatte et indlæg fra Teknologisk Institut om flådeanalyser i kommunerne. Affald Varme Aarhus fortæller om sine overvejelser omkring udbud af renovationskørsel med biobrændstoffet HVO som drivmiddel, mens Frederiksberg Gartnerservice, transportfirmaet Meldgaard og busoperatøren Arriva fortæller om deres erfaringer med alternative drivmidler som el, biogas og biobrændstof.
Artiklen er en del af temaet Transport 2019.