23948sdkhjf

Molslinjen opkrævet bod på tre millioner kroner

For sene indberetninger til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har nu resulteret i en regning til Molslinjen på tre mio. kroner.

- Ministeriet har opgjort Molslinjens bod for forsinkelser, aflysninger og mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge for perioden september til og med december 2018 til tre mio. kroner, hvoraf de 1,6 mio. kroner relaterer sig til september 2018, skriver ministeriet til Søfart. 

Boden omhandler Molslinjens drift af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm. I kontrakten med staten er Molslinjen, der besejler ruterne under betegnelsen Bornholmslinjen, i sin gode ret til at aflyse afgange med katamaranen 'Express 1', hvis bølgegangen er højere end 3,0 meter, eller det blæser mere end 16 meter i sekundet. Der skal dog indsættes en erstatningsfærge, med mindre det blæser mere end 23 meter i sekundet. 

Hvis Bornholmslinjen inden for to døgn efter en forsinkelse eller aflysning indberetter en gyldig årsagen til driftsforstyrrelsen, bliver boden annulleret. Rederiet har tidligere forklaret over for Søfart, at man ikke har været opmærksom på todøgns-fristen, da indberetningerne tidligere skulle falde på månedlig basis.

I dag ønsker rederiet dog ikke at kommentere på, hvor stor en del af boden, der skyldes for sene indberetninger. I stedet henvises der til en skriftlig udtalelse fra Molslinjens adm. direktør Carsten Jensen, der dog antyder en vis uenighed i bodens størrelse.

- Vi kan bekræfte, at vi har fået en bodsopgørelse fra Transportministeriet. Vi har været for langsomme om at finde det rette format på vores indberetninger til ministeriet, og med ministeriets tidligere melding fra november om for sene indberetninger, var vi godt klar over, at vi skulle betale en bod. Der er dog dele af opgørelsen, som vi ønsker at se nærmere på i dialog med ministeriet. Ud over det har vi lige nu ikke yderligere kommentarer til opgørelsen, skriver Carsten Jensen til Søfart. 

Som Søfart tidligere har skrevet, fik Molslinjen ved udgangen af oktober både bod og kritik af ministeriet. Kritikken kom efter, at der på Bornholm var stor utilfredshed med Bornholmslinjens drift.

- Jeg har fulgt den seneste tids debat om Molslinjens færgebetjening af Bornholm, og jeg hæfter mig ved de mange forsinkelser og aflysninger, som selvfølgelig i høj grad berører passagererne. Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik, sagde transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) dengang i en pressemeddelelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142