Brexit-nødplan på vej
Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag er et svar på EU-Kommissionens udspil fra december.
Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage.
Det britiske udkast går videre end udspillet fra EU-Kommissionen, som kun lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.
Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.
Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.
ITD bakker op
- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.
- Hvis man ikke kommer frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien,