23948sdkhjf

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Det kræver en god portion fantasi at forestille sig, at det flade og mudrede landområde i Ydre Nordhavn om få år vil være Københavns nye, pulserende og topmoderne containerhavn.

Arbejdet med at omdanne i alt 450.000 kvadratmeter i Ydre Nordhavn til Københavns nye containerhavn er allerede godt i gang.

Povl Dolleris Røjkjær Ungar, driftsdirektør hos Copenhagen Malmö Port, er begejstret for den nye placering.

- Vi kiggede på forskellige løsninger, men kom helt klart frem til, at placeringen i Ydre Nordhavn er optimal for den fremtidige terminal, siger han.

Tidligere har både Køge og Kalundborg lagt billet ind på at blive Sjællands store containerhavn. CMP underskrev endda et ’letter of intent’ med Køge tilbage i 2015 om at undersøge muligheden for at placere en containerhavn i Køge Havn med CMP som lejer og operatør.

Planen om et samarbejde faldt imidlertid på, at Køge ikke inden for en rimelig økonomi kunne tilvejebringe den samme vanddybde som i København.

Læs hele historien hos vores søstermedie Søfart.dk

FAKTA: Københavns nye containerhavn

Som et led i byudviklingen af Københavns Nordhavn vil By & Havn og Copenhagen Malmö Port (CMP) flytte den eksisterende containerterminal fra Levantkaj til en ny placering i Ydre Nordhavn.

Den nye containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021, bliver på 85.000 kvadratmeter med en kajlængde på 550 meter. Containerhavnen får en vanddybde på 12,5 meter, hvilket er 2,5 meter dybere end den nuværende.

Der vil være plads til anløb af 2 containerskibe og/eller ro-ro-fartøjer af op til 250 meters længde langs kajen.

Der forudsættes 5-10 skibsanløb om ugen, hvilket svarer til den nuværende skibstrafik til den eksisterende containerterminal, som årligt modtager i størrelsesordenen 160.000 TEU.

Terminalen bliver semi-automatisk, hvilket betyder, at en stor del af containerhåndteringen foregår automatisk.

Samlet set råder CMP over arealer på i alt 450.000 kvadratmeter, så terminalen kan vokse i takt med, at logistikflow og godsmængderne øges.

Den nye containerterminal er budgetteret til at koste mindst en halv mia. kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175