Flere unge skal være mekanikere
Scania har tidligere haft stor succes med oplysningskampagnen "Jobbet, der aldrig står stille". Nu starter kampagnen et nyt kapitel, der i første omgang skal være med til at tiltrække unge til lastvognsmekanikerfaget, men i anden omgang også skal gøre Scania mere synlig overfor potentielle lærlinge.
- Helt generelt vil vi gerne have flere unge, der vælger en uddannelse som lastvognsmekaniker, og derfor er tankerne bag version 2.0 af vores oplysningskampagne at informere de unge om mulighederne for at få en spændende, teknisk uddannelse, siger Scanias HR-chef Anders Cortnum.
Samtidig vil han gerne vise Scania, som en attraktiv arbejdsplads for potentielle lastvognsmekanikerlærlinge.
Ligesom som hos alle andre lastvognsværksteder er der også hos Scania stor efterspørgsel på service og reparation, og det har ført til behov for udvidelse af medarbejderstaben og værkstedskapaciteten.
- Vi mangler mekanikere i flere afdelinger, og de er svære at finde, siger Anders Cortnum.
- En af årsagerne kan formentlig findes i de unges uddannelsesvalg, som i dag i høj grad går mod gymnasiet i stedet for en erhvervsuddannelse. En anden årsag kan være, at vi ikke har været gode nok til at fortælle om lastbilbranchen og de muligheder, vi kan tilbyde, hvorfor mange i stedet har valgt andre brancher, fortsætter Anders Cortnum.
Det er superfedt af være mekaniker
Kampagnen lægger blandt andet vægt på at fortælle, at man som lastvognsmekanikerlærling i Scania får masser af tekniske udfordringer og lov til at arbejde med den nyeste teknologi. Desuden er der mange gode kollegaer og fine muligheder for at kunne udvikle sig personligt.
I kampagnen følger man fire unge, som er startet som lastvognsmekanikerlærlinge og efterfølgende har gjort karriere hos Scania som lastvognsmekanikere. Der er:
* Andreas i lastvognsafdelingen i Ishøj.
* Christina, der har speciale inden for el, i lastvognsafdelingen i Århus.
* Christoffer er i lastvognsafdelingen i Fredericia.
* Deep arbejder i opbygningsafdelingen i Ishøj.
De gode historier
- Vi vil tiltrække de gode kandidater, ved hjælp af de gode historier, og det gør vi bedst gennem vores egne medarbejdere, siger marketing- og kommunikationschef Jannie Christiansen.
- De kan bedst forklare de unge, hvorfor lastvognsmekanikerfaget er fedt at beskæftige sig med, og hvordan Scania som arbejdsplads kan været med til at forme dem i deres udvikling
- Vi tror, at mange går rundt med den holdning, at mekanikerfaget er et job, der er lig med sorte fingre og hårdt, ensartet arbejde. Derudover tror mange, at man ikke kan udvikle sine kompetencer inden for faget - og det er jo slet ikke tilfældet, fortsætter Anders Cortnum.
- Mekanikere skal have hænderne skruet rigtigt på, men de skal også kunne beherske en computer. En moderne lastvognsmekaniker beskæftiger sig nemlig både med det grove arbejde med reparation af store motorer, kraner og trailere men i ligeså høj grad fejlfinding og diagnose af lastbilernes mange elektroniske systemer via computere. Og i takt med teknologiens udvikling vil IT kun blive en større og større del af faget.
Spændende udfordringer
- Vi ser, at mange unge med benzin i blodet og en mekaniker i maven ofte ikke er klar over de mange tekniske udfordringer, der er i lastbilbranchen. Derfor har vi en udfordring i at fortælle de unge mennesker om de gode muligheder, som både lastbilbranchen og ikke mindst Scania tilbyder, slutter Anders Cortnum.