23948sdkhjf

Sådan får du en smidig Brexit

- Transportører kan hjælpe til smidig Brexit ved at bringe alle registreringer og dokumenter i orden hjemmefra, opfordrer Toldstyrelsen

Toldstyrelsen opruster med 42 toldere, der er klar til at håndtere de nye formaliteter mellem Danmark og Storbritannien, hvis det bliver en hård Brexit fra den 30. marts. Desuden ansættes ekstra personale i skatte- og gældsstyrelserne til opkrævning.

Antallet er fundet ved at lægge den nuværende handel med Storbritannien oven i eksisterende handel med tredjelande. Eksporten og importen til tredjelande vil dermed stige med 15 procent.

- Det er det bedste bud, siger handelsdirektør Maren Holm Johansen, Toldstyrelsen.

Opnormeringen med toldere sker der, hvor den ekstra belastning påregnes.

Esbjerg er særlig interessant for vognmænd og chauffører. Her fordobles bemandingen til 6-7 toldere.

- Vi gør alt for at være klar med bemanding og fysiske lokationer på toldstederne. Vi skifter placering til noget meget større i Esbjerg, og det vil være på plads inden den 29. marts, forsikrer Maren Holm Johansen.

Padborg og Rødbyhavn oprustes også til at håndtere lastbiler under forsendelsesordningen NCTS ((New Computerised Transit System), dvs. de kører plomberet med varer fra Storbritannien via typisk Rotterdam til destinationslandet eller helt til virksomheden, hvis man har søgt og fået tilladelse hertil.

UK bliver medlem af NCTS
Her opstår et slip på et sekund, når Storbritannien forlader EU den 30. marts kl. 00:00 dansk tid. Landet er medlem af NCTS i dag, men kan først søge om at (gen)indtræde efter udtræden af EU.

- Alle forventer, at Storbritannien bliver medlem af forsendelsesordningen ved en ’No Deal’. Forberedelsesarbejdet er lavet. Storbritannien kan sende ansøgningen den 30. marts kl. 00:01 og få bekræftelsen kl. 00:02, siger Maren Holm Johansen.

- Mange lande uden for EU er medlem af forsendelsesordningen, pointerer hun.

Hav alle dokumenter i orden
Toldvæsenet har ikke mistet følingen med færger. Varetransporten på ruterne fra Hirtshals og Frederikshavn til Norge kræver samme toldbehandling.

Toldstyrelsen vil gøre alt hvad de kan, for at afviklingen af lastbiler foregå næsten lige så smidigt som i dag, lover hun.

- Vi har gjort hvad vi kunne i forhold til vejledning af virksomhederne. Hvorvidt der kommer kø vil i høj grad afhænge af virksomhederne, understreger Maren Holm Johansen.

- Hvis lastbilen har alle bevillinger og registreringer i orden og ikke kører med gods med varebestemmelser, så vil den i princippet køre lige igennem, medmindre den udtages til kontrol. Det handler i høj grad om virksomhedernes hjemmearbejde, siger Maren Holm Johansen.

Levende dyr, lægemidler mm
Varebestemmelser gælder for eksempel levende dyr, lægemidler, våben, fødevarer, miljøfarligt affald, jern og stål, kemikalier og kunstgenstande.

Hjemmearbejdet er at sørge for, at man godkendt som importør/eksportør, har registreret den ønskede type sikkerhedsstillelse og i øvrigt har alle bevillinger/tilladelser.

Maren Holm Johansen, som er Toldstyrelsens ansvarlige for kundeprocesser, anbefaler at bruge Toldstyrelsens hjemmeside og hotlinetelefon, hvis man har specifikke spørgsmål eller behov for vejledning.

EU-kampagne
EU-kommissionen har startet en oplysningskampagne om toldformaliter ved en hård Brexit, hvor Storbritannien bliver et tredjeland.

- Der er ingen tid at spilde, erklærer told- og skattekommissær Pierre Moscovici i en pressemeddelelse.

- Meget afhænger af om de virksomheder, som handler med Storbritannien, er velorienteret om de toldregler, der vil finde anvendelse fra første dag i tilfældet af et Brexit uden en aftale.

Han anbefaler virksomhederne at vurdere, om de besidder den nødvendige tekniske og personalemæssige kapacitet, så de kan håndtere alle toldprocedurerne og toldreglerne.

Videre bør de overveje at opnå flere toldtilladelser og registreringer, hvis Storbritannien er en del af virksomhedens forsyningsklæde.

Endelig kan man søge assistance hos de nationale toldmyndigheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093