Vognmandssøn har ansvaret for transportmessen
Hvad er en transportmesse for dem, som arrangerer den? Det kan siges meget kort: Det er noget man arbejder på i næsten to år, og så er det overstået på tre dage!
Beskrivelsen kommer fra Nikolaj Haubjerg Jørgensen. Han er projektleder på Transport 2019. Han glæder sig til den. Han brænder for den, og han har vitterligt arbejdet på den i to år.
- Jo, man kan sagtens arbejde med en messe i to år. Det er faktisk nødvendigt. Vores store forpligtelse er at sikre, at det bliver en relevant messe for både udstillere og besøgende. Derfor bruger vi meget tid på at besøge vores udstillere og på at lytte til både udstillere og besøgende via analyser. Desuden har vi besøgsambassadører, vi tager på "road shows" og besøger andre messer. Vi er løbende i dialog med de brancheorganisationer, der sidder i messekomiteen, og vi kommunikerer med transportmedierne, som har fingeren på pulsen, siger Nikolaj Jørgensen.
Stor opbakning
I år er Nikolajs debut som projektleder på transportmessen. Han har været projektkoordinator på messerne i 2015 og 2017, så han kender godt arbejdet; men nu er det ham, som står med ansvaret for de store beslutninger. Derfor er det med en vis stolthed, men også med ydmyghed, at han kan fortælle, at alle 14 haller er i brug i år. Nikolaj Jørgensen fortsætter:
- Vi er kommet over 350 udstillere. Den tidligere rekord er fra 2017, hvor der var 325 udstillere. Så det er i år den største transportmesse nogensinde målt på antallet af udstillere. Vi er meget glade for den store opbakning vi får fra hele transportbranchen. Vi har fra messens begyndelsen i 1988 lagt vægt på at samle hele branchen, fortæller han. Vi har udvidet messekomiteen, så vi nu har 10 brancheorganisationer med. Det er selvfølgelig MCH Messecenter Herning, der arrangerer messen, men vi gør det i samarbejde med de ti brancheorganisationer - og i år har vi fået ATL, 3F, DI Transport, ITD og Danske Speditører med.
Skal være relevant
For MCH Messecenter Herning er det vigtigt, at messen er relevant for hele branchen.
- Der skal være mulighed for at sparke dæk, møde leverandører, snakke med kollegaer og se de nye produkter. Der skal også være noget for beslutningstagere i branchen og transportkøberne, politikerne og embedsmænd. Og så vil vi også gerne have gang i dialogen om fremtidens transportbranche.
Blandt andet derfor arrangerer vi i år nogle konferencer, så der også er mulighed for at tilegne sig ny viden. Konferencerne bliver holdt inde i hallerne, så man er tæt på udstillerne, fortæller Nikolaj Jørgensen.
Vi er et team
Nikolaj Jørgensen lægger vægt på, at man er et team omkring messen.
- Transportmessen er jo ikke bare mig, siger han. Vi er et team, der arbejder meget tæt sammen. Jo nærmere vi kommer, jo flere mennesker arbejder på messen. Lige nu er vi tre projektkoordinatorer, to sælgere og jeg selv tilknyttet transportmessen. Så er der projektchef Henriette Træholt og vores direktør Georg Sørensen samt de ti brancheorganisationer. Vi må heller ikke glemme de mange andre eksperter, teknikere og håndværkere, som vi også trækker på. Så vi er faktisk rigtig mange, som sikrer, at der kan holdes en transportmesse.
Vognmandssøn
Transportmagasinet: Hvordan er du selv havnet på transportmessen?
- Jeg har faktisk besøget transportmessen flere gange som dreng. Min far er vognmand. Det er en af mine brødre også, så transportmessen har altid været et af årets højdepunkter for os, fortæller Nikolaj.
- Jo, jeg har vasket mange lastbiler og rengjort mange busser, siger han med et let nostalgisk smil.
- Jeg troede faktisk ikke, at jeg skulle at arbejde med transport. Jeg kom til Bestseller i Brande, efter jeg havde taget en uddannelse og læst HD. Jeg havde dog altid haft en drøm om at komme til at arbejde for MCH Messecenter Herning - og da drømmen endelig gik i opfyldelse, var det oplagt, at jeg blev koblet på transportmessen og pludselig sidder jeg midt i det og brænder enormt meget for det. Der er mange ildsjæle i branchen og det er meget motiverende, siger han.
Det med kørekortet
Transportmagasinet: Kan du køre lastbil?
Der går lige et kort øjeblik før han svarer:
- Jeg har ikke stort kørekort, hvis det er det, du spørger om; men så er det godt, at jeg kan arbejde for transportbranchen på en anden måde. For vi kan hurtigt blive enige om, at det er en af de vigtigste brancher i Danmark.
Heri har han helt ret.
Det personlige møde
Og hvad med transportmessen? Vil folk blive ved med at besøge den, spørger vi ham?
- Her vil jeg nok citere min direktør og sige, at det personlige møde aldrig går af mode.
- Jeg tror, at man gerne kommer på messen, hvis den er relevant. Vi skal stille rammerne til rådighed for branchen. Hvis vi er gode nok til det, kommer man gerne til Herning for at møde sine kollegaer, sine leverandører og få ny viden.
- Det, at man kan se og røre nyhederne, er også vigtigt. Håndtrykket, det personlige møde, det går aldrig af mode.
- Vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger både fra udstillere og besøgende, som bliver ved med at holde traditionen i hævd med at komme på transportmessen. Man kan bare se på besøgstallene. Det er gået op siden 2013, slutter Nikolaj Jørgensen.
Artiklen er en del af temaet Transport 2019.