Brug for mentorer: For mange lærlinge dropper ud
Erhvervsskolen Dekra har netop sendt 12 nyuddannede mentorer tilbage til deres arbejdspladser, hvor de skal hjælpe lærlingene til at få et godt praktikforløb.
Men det har været en udfordring at trække deltagere til den nye mentoruddannelse. Det til trods for, at der er et stort behov for at gøre lærlingenes overgang fra erhvervsskole til virksomhed lettere.
- På virksomhederne skal man være bevidst om, at det ikke er en ufaglært medarbejder, man får ind ad døren. Man kan ikke stille de samme krav. Det er en lærling, som ofte har brug for hjælp til at falde til på virksomheden, siger Jan Brochdorf, der chefkonsulent hos Dekra.
En mentor er en medarbejder på virksomheden, som kan hjælpe lærlingen i gang. Der kan være praktiske problemer, som skal løses, eller der kan være en kultur på virksomheden, som lærlingen har svært ved at forstå. Der er også nogle lærlinge, som har svært ved at møde til tiden, og der kan mentoren gå ind og tage en snak, inden det bliver et stort problem.
På mentorkurserne, der strækker sig over tre dage, lærer man om de krav og behov, som den unge generation har. Og man lærer at stille de rigtige spørgsmål – også når det er svært. Jan Brochdorf mener, at det er vigtigt at give de unge lærlinge tid til at udvikle sig:
- Man skal turde at investere i at udvikle lærlingen. Det er ærgerligt for både virksomheden og lærlingen, når det går galt med samarbejdet, siger han.
Direktør i ATL Lars William Wesch opfordrer også virksomhederne til at investere den nødvendige tid i at udvikle og uddanne lærlingene. Og i den forbindelse er det helt oplagt at udpege en mentor.
- Vi bruger rigtigt mange ressourcer på at overbevise de unge om, at de får en god fremtid, hvis de søger ind i transportbranchen. Derfor bør vi også gøre mest muligt for, at så mange som muligt gennemfører uddannelsen, siger Lars William Wesch.
- Vi ved, at det kan have stor betydning for de unge, at de har en mentor, som de kan gå til.
Medlemmer af ATL, som sender en medarbejder på mentorkursus, får 5000 kroner i støtte fra Transportens Udviklingsfond.
Kilde: ATL
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.