Polsk politi efterforsker Beier-firma i sag om menneskehandel
En sag om mulig menneskehandel over for 10 filippinske lastbilchauffører. Det har ramt Beier-koncernens polske transportvirksomhed HBT Internationale Transporte samt den polske virksomhed Andersen Euro-Handel, som deler adresse med Beier-selskabet i Koszalin i det nordlige Polen.
Det bekræfter sagens anklager over for Fagbladet 3F:
- Undersøgelsen bliver gennemført som følge af en rimelig mistanke om menneskehandel, siger Milosz Ziólkowski, der er anklager hos anklagemyndigheden i Szczecin.
Dansk selskab ikke inddraget
Den polske anklager oplyser, at der er mistanke om, at de to polske virksomheder har rekrutteret filippinske chauffører på baggrund af falske påstande om ansættelsesforhold og løn.
Politiets undersøgelse blev sat i gang efter oplysninger fra NGO’en La Strada, der er et internationalt netværk imod menneskehandel og slaveri.
Ifølge anklager Milosz Ziólkowski omhandler undersøgelsen på nuværende tidspunkt ikke det danske selskab Kurt Beier Transport A/S. Men det kan ikke udelukkes, at det kommer til at ske i fremtiden, oplyser anklageren. Det kommer an på fremtidige forklaringer fra de forurettede i sagen.
I en anden sag i Danmark efterforsker Syd- og Sønderjyllands Politi fortsat, om Kurt Beier Transport A/S har udsat filippinske og srilankanske chauffører for menneskehandel til tvangsarbejde.
Fagbladet 3F har været i kontakt med flere af de filippinske lastbilchauffører, der blev fjernet fra de to polske transportvirksomheder om morgenen den 25. oktober 2018.
Chaufførerne blev taget med til det polske grænsepoliti, blev interviewet og fik mad samt et sted at være.
- Vi er lykkelige over, at vi blev reddet og slap væk. Det var slemt at arbejde for HBT og Andersen Euro-Handel. De pressede os til grænsen. Det var farligt for os, siger en 40-årig filippinsk chauffør, der føler sig truet af sin tidligere chef og ikke ønsker at stå frem med sit navn.
Filippineren oplyser, at han var ansat af Andersen Euro-Handel og skulle tjene i alt 900 euro om måneden i løn og diæter. Det svarer til under 6.900 kroner. Men virksomheden trak typisk omkring 50 eller 100 euro fra i betalingen om måneden, fortæller han.
Han arbejdede for Andersen Euro-Handel i otte måneder, men fik ikke nogle lønsedler.
Ifølge chaufføren kørte han lastbil for firmaet i hele Europa – også i Danmark med blandt andet øl fra Carlsberg.
Når filippinerne ikke kørte lastbil på de europæiske veje, boede flere af dem i containere på de to transportvirksomheders fælles adresse i Koszalin i Polen. De boede seks personer i hver container, som hverken indeholdt køkken eller toilet, fortæller filippineren.
Chaufførerne, der arbejdede for selskabet Kurt Beier Transport – HBT - boede derimod i arbejdsgiverens slumlejr i Padborg. Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at filippinske og srilankanske chauffører fra slumlejren fik hver i alt 1.060 euro – svarende til cirka 7.900 kroner – i løn og diæter om måneden, og at de også blev trukket en vis del af deres betaling.
Direktøren hos Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, fortæller til Fagbladet 3F, at han ingen kommentarer har til, at polsk politi efterforsker en sag om menneskehandel mod Beier-selskabet HBT Internationale Transporte.
I den danske sag har Karsten Beier tidligere klart afvist, at hans filippinske og srilankanske chauffører har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde.
Omkring anklagen om menneskehandel skriver ejeren af Andersen Euro-Handel, danske Marc Hvidebæk-Andersen, i en e-mail til Fagbladet 3F:
- Vi mener ikke, der er noget at komme efter. Men vi får se, hvad politiet finder ud af.
Forelagt kritikken fra filippinske chauffører skriver Marc Hvidebæk-Andersen:
- Vi har aldrig haft nogen, som arbejder for € 900 (900 euro, red.). Dette er standartanklager fra chauffører, som tror, de kan få lidt ekstra. Alt er tjekket af myndighederne og skulle der være én, som ikke er blevet afregnet i henhold til loven, får vi et påbud om efterbetaling. De polske myndigheder har godt styr på disse ting.
Edwin Atema fra det hollandske transportarbejderforbund, FNV, hjalp de filippinske chauffører væk fra HBT og Andersen Euro-Handel. Edwin Atema oplyser til Fagbladet 3F, at han mødte en del af chaufførerne i Holland eller i Danmark, hvor han snakkede med dem i Padborg, Roskilde og København.
- Otte chauffører besluttede, at nu var det nok med at arbejde under så dårlige forhold. De var desperate, siger Edwin Atema.
- Jeg så stærke tegn på menneskehandel, siger han.
Efterfølgende blev de otte chauffører indkvarteret et sikkert sted under de polske myndigheders beskyttelse. Senere flyttede yderligere to chauffører ind i husene.
Artiklen er en del af temaet Kurt Beier-sagen.