Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen
Skal Kolding Havn lukkes? Det mener et flertal i Koldings byråd, der i november vedtog at lukke den 175 år gamle erhvervshavn, når de sidste lejemål udløber i 2043.
Ifølge en dugfrisk meningsmåling fra Epinion er indbyggerne i Kolding dog af en anden opfattelse end deres folkevalgte.
I Epinion-målingen svarede 66 pct. nej til spørgsmålet om, hvorvidt Kolding Havn bør nedlægges. 17 pct. svarede ja, og de resterende 17 pct. svarede ”ved ikke”.
Glad for opbakning
Undersøgelsen er bestilt af initiativet Bevar Kolding Havn, som bliver finansieret af en række af de 17 virksomheder på Kolding Havn. En af dem er Svane Shipping, hvor undersøgelsens resultat vækker begejstring.
- Jeg er glad og positiv over, at vi har befolkningen med os, siger Jesper Hansson, adm. direktør i Svane Shipping, til shippingmediet Søfart.
Han giver udtryk for, at hans virksomhed ligesom de andre på Kolding Havn har befundet sig i et vadested de seneste fem måneder. Lige siden byrådet anført af borgmester Jørn Pedersen (V) meldte den kontroversielle beslutning ud i november 2018, har flere virksomheder på havnen dog haft en fornemmelse af, at byrådets beslutning ikke var et udtryk for holdingen blandt byens borgere.
Det gælder blandt andet hos H. Daugaard, som også er blandt de største areallejere på havnen. Her er adm. direktør Michael Frihagen godt tilfreds med, at han nu har “fået borgernes klare syn på sagen”.
- Politikerne kigger ind i en krystalkugle og ser, at der ikke er behov for havnen om 25 år. Men det er jo bare best mans guess, og hvis jeg ser på de infrastrukturelle problemer, der er i dag, kan jeg kun se, at de bliver endnu værre uden en havn til at aflaste motorvejene til lands, siger han til Søfart.
Håber på ny dagsorden
Med vished for, at flertallet af borgerne i postnummeret 6000 ikke går ind for at lukke havnen, håber både Michael Frihagen og Jesper Hansson nu på, at der kan skabes en konstruktiv dialog om havnens fremtid. En dialog, hvor dagsordnen i stedet for nedlukning kan handle om, hvordan man skaber en by med balance mellem byudvikling og havn.
- Alle skal gerne være glade. Én ting er, at flertallet gerne vil bevare havnen, men vi skal også finde ud af, hvad der trigger dem, der ikke synes om havnen, siger Michael Frihagen og fortsætter:
- Vi skal jo imødekomme hinanden på bedst mulig vis, ligesom i et godt ægteskab, så der både er plads til at udvikle havnen og udvikle byen.
National interesse
Meningsmålingen kommer i forlængelse af en række indsigelser fra lokale borgere, byens erhvervsliv og en række organisationer, blandt andet Landbrug & Fødevarer og DI, hvoraf sidstnævnte har indbragt sagen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
DI har placeret Kolding Havn på en foreløbig liste over havne, der på grund af godsmængderne er af vital national interesse. Listen blev præsenteret på en konference på Lindø, hvor erhvervsstyrelsen også slog fast, at flere virksomheder på havnen er af national interesse.
Epinion-målingen er foretaget på vegne af Setoff Marketing, der står for driften af initiativet Bevar Kolding Havn. Målingen er baseret på 300 interviews med et repræsentativt udsnit af borgere i postnummer 6000. Der er en statistisk usikkerhed på +/- seks pct.
De 300 respondenter er ifølge Epinion tilstrækkeligt til at udgøre et repræsentativt udsnit af en befolkning på størrelse med den i postnummer 6000.