'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering
Molslinjens Bornholmer-rederi Bornholmslinjen har nu en plan for renoveringen af reservefærgen 'Povl Anker', der har betjent øen trofast siden 1978. Udvendig skal færgen have ny maling næste år, men indvendig skal den også have en overhaling.
- 'Povl Anker' har fortjent en særlig plads i de bornholmske hjerter, og derfor går vi også i gang med renoveringen med stor respekt for færgens oprindelige udseende, siger Molslinjens adm. direktør Carsten Jensen i en pressemeddelelse.
I den indvendige renovering vil der i første omgang blive fokuseret på hvileområderne og de andre områder, hvor passagererne opholder sig.
- Disse områder vil blive renoveret og moderniseret – men med et klart blik på historien, siger Carsten Jensen.
Mest markant bliver forandringen, når malerne næste år tager fat på den udvendige renovering. Her bliver Povl Anker ført tilbage til de farver, den blev leveret med i 1978.
- Vi har lige fra begyndelsen haft lyst til at male 'Povl Anker' i de oprindelige farver. 'Povl Anker' er et flot skib, som vi glæder os rigtigt meget til at se i nye klæder næste år, siger Carsten Jensen.
'Povl Anker' fungerer i dag som reservefærge for hurtigfærgerne på ruten mellem Rønne og Ystad, ligesom den i højsæsonen skal sejle passagerer til Bornholm på ruten fra Sassnitz til Rønne.
- Povl Anker’ er byggenummer 221 fra Aalborg Værft og blev leveret december 1978 til det statsejede aktieselskab Bornholmstrafikken. Søsterskibet ’Jens Kofoed’ fulgte i foråret 1979.
- De to søsterfærger er designet i et samarbejde mellem Aalborg Værft, den verdenskendte danske skibsdesignvirksomhed Knud E. Hansen, DSBs daværende designchef Jens Nielsen samt den danske arkitekt Niels Kryger.
En stor del af møblementet, der fortsat er om bord i ’Povl Anker’, udgøres af cafeteria- og loungestole, designet af den danske arkitekt Kay Kørbing, som regnes som den mest indflydelsesrige danske designer på færgeområdet med en lang referenceliste med bl.a. DSB-Rederi, DFDS og Tor Line.