Danske rederiers fodaftryk i verden vokser
5454 gange anløb danske skibe i 2018 en amerikansk havn.
Dermed har de danske rederier øget deres tilstedeværelse i de nordamerikanske havne med 16 pct., skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse på baggrund af foreningens årlige eksportanalyse.
Væksten til Nordamerika skyldes i høj grad en øget produktion i USA og dermed højere import og eksport af varer til og fra de nordamerikanske havne.
Også i Europa oplever de danske rederier stor vækst i aktivitetsniveauet i 2018. Det på trods af, at hverken import eller eksport af varer voksede særligt hurtigt i Europa sidste år. De danske nærskibsfartsrederier sikrede dog den fine fremgang for de danske søfartsaktiviteter i Europa, og i de fleste verdensdele er de danske rederiers tilstedeværelse markant forøget, konkluderer Danske Rederier.
- Det er glædeligt at se, at de danske rederier selv i et turbulent år som 2018 formår at øge sit fodaftryk og sin tilstedeværelse på så vigtige marker som USA og Europa, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, i pressemeddelelsen.
En generel positiv faktor for de danske rederiers aktivitetsniveau er en øget handelsflåde kontrolleret fra Danmark.
Marginalt fald i eksporten
Danske rederiers tilstedeværelse vokser dog ikke lige meget alle steder. I Kina tabte væksten i handelen lidt momentum som en konsekvens af restriktioner på import af affald og stålskrot. Trods de gode takter for danske rederier i de nordamerikanske, asiatiske og europæiske havne, ender eksporten for dansk søfart i 2018 lidt lavere end i 2017.
Eksporten, der også er afhængig af valutakurser og fragtrater, lød i 2018 på 188 mia. kroner, hvilket er en mia. kroner lavere end 2017.
FAKTA – Danske rederiers eksport i 2018I 2018 eksporterede danske rederier for 188 mia. kroner
Danske Rederiers tre største eksportmarkeder:
To tredjedelen af den danske søfartseksport er relateret til aktiviteter uden for Europa
Danmark er verdens 6. største søfartsnation målt på opereret tonnage Kilde: Danske Rederier |