23948sdkhjf

Færre sælgere i autobranchen

Autobranchen er i kraftig forandring, men hvad vil der sker? En af tendenserne er, at bilsælgeren er på vej ud. Til gengæld er produktgenier på vej ind, spår makkerparret Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen fra rekrutteringsvirksomheden Autosearch.

Hvordan ser fremtiden ud for bilbranchen? Har branchen brug for flere eller færre ansatte? Skal de have en anden profil? Fortsætter bilforhandlerne med at opkøbe hinanden?

To, der kender branchen indefra, er Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen. De er det nye makkerpar i rekrutteringsvirksomheden Autosearch. Hvordan vurderer de fremtiden?

- Der er ingen tvivl om, at antallet af sælgere i autobranchen vil falde. Jeg tror, at antallet af ansatte i detailsalget vil være reduceret med en tredjedel om fem år. Om 10 år vil det være halveret, spår Lasse Fredskov.

- En bilsælger i dag er jo ikke en bilsælger i gammeldags forstand. Det er blevet én, der ekspederer kunderne. De fleste kunder ved, hvad de vil have, når de træder ind i butikken. De har analyseret det hele på internettet hjemmefra.

- Ja, supplerer Lars Nikolajsen. For 10 år siden kom man ind i bilforretningen fire-fem gange, før man besluttede sig for at købe. I dag kommer kunden ind i en bilforretning én, måske to gange - og i mange tilfælde ved kunden mere om den specifikke bil end sælgeren. De har siddet på nettet og undersøgt alt. Når de så kommer i forretningen, er det for at se bilen "live" og røre ved den. De skal lige have en prøvetur, inden de køber.

Flere showrooms

Lasse Fredskov supplerer: - Tendensen er klar. Det, vi i dag kalder for bilforretninger, er snarere showrooms end egentlige bilforhandlere. Tendensen overalt er, at man køber bilen gennem importselskabet, og man henter den hos forhandleren. Forhandleren får et honorar for at levere, klargøre og udlevere bilen.

- Vi ser det allerede i Sverige og Tyskland. Vi kommer til at se i Danmark også, siger Lasse Fredskov.

- Den gode, gammeldags bilsælger er på vej ud. Allerede nu ringer flere af dem til mig, fordi de gerne vil skifte til for eksempel leasingbranchen. De kan ikke se lyset længere. De ved godt, at der ikke er samme behov for dem om fem år.

Produktgenier på vej ind

Ifølge Lars Nikolajsen bliver sælgerne erstattet af produktgenier.

- En bil i dag er teknisk kompliceret, med masser af fine features, og så er det vigtigt, at man kan give kunden den rigtige indsigt i bilens muligheder.

- Flere bilhuse er allerede begyndt at ansætte produktgenier. Man vil gerne have nogle medarbejdere, der kan matche kunderne, og som kender alle knapperne og detaljer i bilen. Det bliver ganske enkelt afgørende i fremtiden, spår Lars Nikolajsen.

Mobilitet og fleksibilitet

En anden tendens er mobilitet. For flere og flere kunder er det ikke så vigtigt, at man ejer sin egen bil. Man vil bare have adgang til den mobilitet, som bilen giver.

- Mobilitet er det nye fænomen, som branchen skal lytte efter, siger Lasse Fredskov og Lars Nikolajsen i munden på hinanden.

- I København vil mange ikke have bil af den simple grund, at det er svært at finde en parkeringsplads. De vil måske kun have adgang til en bil i weekenden. Derfor er der opstået en lang række nye produkter og tilbud, som opfylder sådanne ønsker.

- Fleksibilitet er nøgleordet i dag. Prøv at spørge en bilforhandler i Storkøbenhavn om, hvor mange biler han sælger. Svaret er, at de fleste kunder hellere vil lease, leje, låne. Det er kun en lille brøkdel, der vil købe noget. Den københavnske bilkunde ønsker fleksibilitet og mobilitet.

Ønsker ikke at eje bil

- Det gælder især den yngre generation, siger Lasse Fredskov, som nævner sin egen søn, der hellere vil tage en delebil til lufthavnen, når han skal rejse, frem for at køre i sin egen bil og betale dyrt for at parkere.

Transportmagasinet: - Vil folk ikke eje bil længere?

- Nej, de vil nogle andre ting. Folk ønsker at være fleksible. De tager lige så gerne et løbehjul til arbejde, nævnes det med et smil på læben. Sådan er det for nogle mennesker i storbyen.

- Før i tiden skulle man absolut have kørekort, så snart man var 18 år. Sådan er det ikke mere. Der er ved at ske en kulturændring. Forbrugsmønstret og adfærden ændrer sig.

Nye veje og nye tilbud

Lasse Fredskov har en del leasingselskaber og udlejningsfirmaer som kunder. De er særdeles opmærksomme på udviklingen. De ved, at de skal finde nye veje og nye tilbud, fordi kunderne ønsker fleksibilitet og mobilitet.

- Den ene kunde har måske kun brug for en bil en eller to dage om ugen eller i weekenden. En anden kunde vil måske kun lease bilen i tre måneder og så skifte bil. Man ønsker at kunne opsige leasingkontrakten med dags varsel, og det skal branchen være opmærksomme på.

Klimaet har betydning

Transportmagasinet: Hvad med dieselbiler?

- Klima er begyndt at betyde noget for bilhusenes kunder. Det er også en tendens, der vil sprede sig. I Tyskland ser vi det. Folk vil ikke have dieselbiler. Det kan hurtigt sprede sig til Danmark.

- Og hvad skal leasingselskaberne gøre af deres brugte dieselbiler? De bliver sværere og sværere at komme af med. Det er ikke i Danmark, de kan sælgers - og næsten heller ikke i Tyskland. Og det på trods af, at der ikke altid er et faktuelt grundlag for dette fravalg.

- Min næste bil skal da også være en hybridbil, indskyder Lasse. Sådan er tiden og trenden.

Bilen vil overleve

- Det kan godt være, at der er lidt opbrud i branchen i disse år, siger Lars Nikolajsen. Det er dog ingen tvivl om, at der altid vil være biler. Dem kan vi ikke undvære, men folks behov og ønsker ændres hurtigt i disse år. Branchen skal følge med, og det kan vi hjælpe dem med.

- Det kan godt være, at de profiler, som vi ansætter i autobranchen, vil ændre sig. Det kan være, at vi skal have nogle med mere digitalt flair ind i autobranchen, fordi der bliver flere digitale løsninger; men der er stadig behov for de kompetencer, som vi rekrutterer. Der er en salgsdirektør, og han skal stadig være en god leder. Det kan vi hjælpe med.

- Branchen udvikler sig. Behovene ændres. Og der er et match, som skal foretages. Det er her, vi kommer ind i billedet, og det gør autobranchen en utrolig spændende branche at arbejde med, slutter Lars Nikolajsen.

Lasse Fredskov nikker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125