Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje
Godt nok ser omsætningen ud til at være stabil på 1,086 milliarder kroner, men resultatet styrtdykkede fra et minus på 24 millioner kroner i 2017 til et endnu større minus på 45 millioner kroner i 2018.
Nagel-Group har to primære driftsselskaber i Danmark: Nagel Danmark, der står for al import- og eksportkørsel, fik en omsætning på 522 millioner kroner og opnåede et lille overskud på 4 millioner kroner. Det andet driftsselskab, Nagel Liller, der står for indenrigsdistributionen, omsatte for 526 millioner kroner og fik et minus 34 millioner kroner mod et minus på 28 millioner i 2017.
Yderligere to mindre Nagel-selskaber indgår i det samlede regnskab, som af ledelsen betegnes som stærkt utilfredsstillende.
De tre foregående år har den samlede omsætningen været på cirka samme niveau, mens resultatet har ligget på et nul, så underskuddene i 2017 og 2018 er en klar forværring. Det resulterede også i en ny ledelse, som trådte til i 2018 med den tidligere Blue Water-chef Kim Sørensen for enden af bordet som Managing Director.
Han har i løbet af 2018 og starten af 2019 fået samlet en ny ledelse, som også består af HR-chef Marck Thorning, Ole Brødsgaard som head of finance, mens Jens Olesen er ny driftschef i Nagel Liller.
Målet for ledelsen er klar: Resultatet i Nagel Liller og Nagel Danmark skal forbedres markant. Og helst hurtigt.
Lægge netværkene sammen
Det har sikkert ikke været let for Kim Sørensen at beslutte sig for, hvor man skulle starte. Naturligvis skulle økonomien sikres; men det var også vigtigt, at kundernes krav til en pålidelig og stabil kvalitet blev imødekommet
- Det unikke ved Nagel Liller er, at det reelt er det eneste selskab, som dækker Danmark med køle/frost stykgods. Vi har to terminaler i Jylland: Vejle og i Struer. Vi har en terminal i Odense og Bjæverskov på Sjælland. Det betyder, at vi med dette netværk kan lave en ubrudt kølekæde overalt i Danmark. Vi har køl og frost på alle fire terminaler og på alle vores biler.
- Det første, vi gjorde, var at optimere vort nationale netværk betydeligt og på den måde opnået betydelige synergier, forklarer Kim Sørensen. Således er vi også lykkedes med at reducere i vores flåde af biler og trailere - og samtidig har vi over for vores kunder kunne forbedre kvaliteten yderligere.
Bedre økonomi
- Omlægningen af netværket har været en stor, men nødvendig omgang. Efter optimeringen har vi kunnet følge, hvordan resultatet blev forbedret måned for måned. - Vi kan se, at det virker. Retningen er rigtig. Det er det vigtige, siger Kim Sørensen, som anslår, at netværksoptimeringen har bidraget til en væsentlig forbedring af rentabiliteten. Derfor forventer han et stærkt forbedret resultat i Nagel Liller i 2019.
Dobbeltrolle til cheferne
For yderligere at skabe sammenhæng, er ledelsen nu identisk i de to Nagel-selskaber.
- Ligesom jeg er adm. direktør for Nagel Liller og Nagel Danmark, er Ole head of finance begge steder og Marck HR-chef begge steder fortæller Kim Sørensen.
- På den måde har vi samlet alle support-funktioner på tværs af de to virksomheder. Det betyder faktisk, at vi i større målestok kan drage nytte af vort knowhow og således bedre udnytte synergierne.
Nyt IT-system
- Det er vigtigt at fortælle, at vores hovedfokus i 2018 har været at få rettet op på Nagel Liller; men vi har også foretaget store ændringer i det andet driftsselskab, Nagel Danmark.
- Selv om Nagel Danmark kom ud af 2018 med et overskud på fire millioner kroner, er resultatet slet ikke tilfredsstillende. Derfor har vi også analyseret afviklingen af vore internationale transporter og besluttet at integrere disse mere effektiv i det internationale Nagel-Group netværk. Med stor succes.
- Vi udnyttet ikke kun potentialer uden at investere i fremtiden. F.eks. har vi besluttet at implementere nyt IT-system. Det har vi virkelig været brugt penge, tid og ressourcer på i løbet af 2018.
- Vi har kørt ændringerne igennem med høj hastighed, fordi vi gerne hurtigt ville have væsentligt forbedret resultatet. Med den position, som Nagel har i Europa, har vi potentiale til både større omsætning og især større indtjening.
Kvalitet og tjene penge
- Når man gennemfører så store ændringer som implementering af et helt nyt IT system eller foretager netværksintegrering betyder det også en udfordring for organisationen, indrømmer Kim Sørensen. Vi er nu lykkedes med at komme godt over disse første og vigtige hurdler.
- Ved alle tiltag skal vores fokus stadig ligge på kvaliteten. Særligt ved håndtering af temperaturfølsomme fødevarer skal kvaliteten være i top. Når vi kan imødekomme kundernes krav til kvalitet er der basis for også sammen at udvide vores forretningsomfang.
- Hverken vores kunder, medarbejdere eller aktionærer kan leve med, at vi i længden giver et utilfredsstillende afkast. Profitabilitet skal gå igennem alt, vi laver. Vi ønsker at lave forretninger, som er gode for kunderne, og som vi kan tjene penge på.
Transportmagasinet: Har kunderne ikke en forventning om, at transport skal være billigere og billigere med årene?
- Jeg tror, at de fleste af vores kunder i dag har en anden forståelse, svarer Kim Sørensen.
- Alle kender vist den dialog, som branchen har med chauffører om den kommende overenskomst. Vi ved, at der er nul arbejdsløshed. Op imod 80 procent af vores omkostninger er til bil, trailer og chaufførløn, og de går meget kraftigt op i øjeblikket. Derfor ved vores kunder godt, at der er et omkostningspres, som de bliver nødt til at tage del i.
- Den citron er presset til den sidste dråbe; men jeg synes, faktisk at vores kunder er så tilpas fair og rimelige, at de godt kan se, vi har en udfordring. Der er ikke høje marginer i vores branche.
- Endelig mener vi også, at man ikke får en god kundeoplevelse og en høj kvalitet, hvis ikke man har glade medarbejdere.
- Derfor er det en store opgave for Marcks HR-team at få den største medarbejdertilfredshed, slutter Kim Sørensen.