23948sdkhjf

Stor sagspukkel på tilladelser: Politiet holder igen med varebilsbøder

Varebilschauffører og vognmænd skal ikke frygte for sanktioner eller økonomisk tab de første tre måneder for manglende varebilstilladelse, når godskørselsloven for varebiler træder i kraft på mandag.

Politiet vil frem til udgangen af september forholde sig vejledende over for de chauffører og vognmænd, der bliver standset og kontrolleret, meddeler Færdselsstyrelsen.

Dermed giver Færdselsstyrelsen sig selv ekstra tid til at færdigbehandle det store antal ansøgninger.

Mange tilladelser når nemlig ikke at blive klar til tiden, da Færdselsstyrelsen (som er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) er bagud.

Dels er mange ansøgninger nok modtaget rettidig senest 1. april, men ikke opfylder et eller flere af kravene for at få udstedt en tilladelse, dels er mange ansøgninger indsendt efter 1. april.

Godskørselstilladelse
De nye regler for tilladelses- og uddannelseskrav træder i kraft den 1. juli for varebiler, der kører gods for fremmed regning.

De indebærer, at virksomheder skal være i besiddelse af en tilladelse, hvis virksomheden skal køre godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret varebil med en tilladt totalvægt over 2 ton og fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods.

Opfordring fra V og S
Midt under regeringsforhandlingerne opfordrede Venstres transportordførere fungerende transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Færdselsstyrelsen til at udsætte ikrafttrædelsen af de nye regler for varebiler, når myndighederne ikke kunne levere de nødvendige godkendelser til tiden.

- Om nødvendigt bør ikrafttrædelse af de nye regler udsættes, så der ikke utilsigtet opstår en uacceptabel situation med kørselsforbud, erklærede Kristian Pihl Lorentzen (V).

Rasmus Prehn (S), som blev udnævnt til udviklingsminister den 27. juni, bakkede op om Kristian Pihl Lorentzens opfordring til at sætte skub i arbejdet med varebilstilladelser eller udsætte de nye regler for varebiler mellem 2 ton og 3,5 ton, hvis myndighederne ikke når at levere de nødvendige godkendelser inden 1. juli.

- Vi transportordførere bliver kontaktet i stor stil vedrørende problemet med regler for varebiler, oplyste Rasmus Prehn.

- Jeg ønsker ligesom Kristian Pihl Lorentzen, at dette problem bør løses hurtigst muligt. Eventuelt kan ikrafttrædelse af de nye regler udsættes, så der ikke utilsigtet opstår en uacceptabel situation med kørselsforbud, skrev han til minister og ministerium.

Ministeriets svar I og II
Transportministeriet – ikke ministeren – afviste opfordringen i forventning om, at alle ansøgninger, der var indsendt senest den 1. april og opfylder kravene, ville blive færdigbehandlet inden den 1. juli.

”Der er således ikke forhold på myndighedssiden, der kan begrunde, at tilladelseskravets ikrafttræden udsættes,” konkluderede ministeriet den 20. juni.

Fredag 28. juni kl. 23.42 – to døgn og 18 minutter før lovens ikrafttrædelse - udsendte styrelsen meddelelsen om en de facto udskydelse uden at bryde loven. Den meddelelse blev udsendt halvandet døgn, efter at Benny Engelbrecht (S) overtog den politiske ledelse af Transportministeriet.

Vedtaget uden om regeringen
Loven om en tilladelsesordning blev fremsat uden om regeringen og vedtaget for godt et år af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF.

Vedtagelsen den 4. juni 2018 blev støttet at af Alternativet, mens de tre regeringspartier og Det radikale Venstre stemte imod.

Knap 300.000 varebiler registreres
Loven er udmøntet mere bureaukratisk end måske tænkt, for Færdselsstyrelsen tolker, at godskørselslovens også omfatter varebiler, der kører firmakørsel, dvs. kørsel med egne materialer og gods. Derfor skal disse biler og håndværkerbiler anmeldes til Motorstyrelsen.

Det betyder, at 286.000 firma- og håndværkerbiler og ikke kun målgruppen på 11.500 varebiler skal registreres.

Varebilschaufføruddannelsesbeviser er grønt og forkortes VUB.

Brancher ønsker halvt års udsættelse
Vognmænd risikerer at komme i klemme og lide tab, hvis de tvinges til at holde stille, mens styrelsen kæmper sig gennem bunken af ansøgninger.

Den 2. april sendte Dansk Byggeri, SMVdanmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer et brev til transportordførerne bag loven, hvor de bad om en halvt års udskydelse af den centrale paragraf, så der kunne blive tid til at udarbejde nogle mindre bureaukratiske regler.

Den 12. maj oplyste Færdselsstyrelsen i en status, at 941 kursister har deltaget i den grundlæggende kvalifikationsuddannelse ud af et estimat på 5500 chauffører, mens 2670 chauffører ud af skønnet 5000 chauffører har fået anerkendt deres erhvervede rettigheder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094