Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal
Esbjerg Havn oplever stigende efterspørgsel på arealer med adgang til kaj og kraner, og derfor anlægger havnen nu en ny multiterminal på 40.000 kvm.
- Vi oplever øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og afskibning af gods, biler, containere og komponenter til vindmølleindustrien. Det behov ønsker vi at imødekomme med den nye terminal, som skal give vores kunder de bedst mulige betingelser for at drive og udvikle deres forretning, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn, i en pressemeddelelse.
Den nye terminal kommer til at ligge vest for de eksisterende multiterminaler i Østhavnen. Terminalen får direkte adgang til de 3 ramper, som allerede er etableret ved kajen, og den bliver belagt med betonfliser, ligesom der installeres dræn, opsættes hegn og installeres porte. Omkostningerne til etablering af terminalen forventes at beløbe sig til en samlet investering på omkring 15 mio. kroner.
Søfragt i vækst
Esbjerg Havn håndterede 4,4 mio. ton gods sidste år og er et knudepunkt for ro/ro-trafikken med seks faste ruter og forbindelser til flere end 25 havne. Samtidig er Esbjerg Danmarks største hub for bilimport.
I Europa produceres hvert år 19,6 mio. biler og udviklingen går i retning af, at flere og flere af den oplagres i havnene, hvor de også afskibes fra. Samme udvikling er i gang inden for trailertrafik, hvor mere og mere gods transporteres via søvejen, lyder det fra havnen.
- Søvejen bliver i stigende grad konkurrencedygtig i forhold til vejtransport, fordi omkostningerne er faldet, bl.a. som konsekvens af, at skibene bliver større. Samtidig er der generelt fokus på at flytte mere af trafikken i Europa fra vej til hav for at afhjælpe trængselsproblemerne på motorvejene. Derfor tror vi på, at den positive udvikling fortsætter og giver nye muligheder for vores kunder, som vi skal gøre det muligt for dem at indfri, siger Dennis Jul Pedersen.
Foruden bilimport og gods forventer havnen også, at terminalen kan forbedre mulighederne for udskibningen af tungere projektgods. Det drejer sig fx om komponenter til vindmølleindustrien og udskibningen af tungt maskineri som landbrugsmaskiner.
Arbejdet med at anlægge den nye terminal sendes i udbud i de kommende uger. Terminalen forventes at stå færdig i november 2019 og anlægges i tilknytning til de to eksisterende multiterminaler på havnen, som opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics.