Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik
Regeringen har fastsat målsætninger om grøn omstilling i transportbranchen. Det har fået Danske Fragtmænd A/S, der råder over 1.600 lastbiler, op af stolen.
Det skriver berlingske.dk.
De undrer sig over, hvordan branchen skal nå en klimamålsætning om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030, når diesel baseret på planteolie er 4,5 kr. dyrere end per liter end almindelig diesel – når denne type brændstof er et mindre klimabelastende alternativ til fossile brændstoffer.
- Enormt problem
Fragtfirmaets direktør Jørn P. Skov kritiserer, at afgifterne ikke tager hensyn til klimaaftryk.
- Som en af Danmarks største transportvirksomheder er vi meget bevidste om, at vores virksomhed sætter et stort CO2-aftryk. Vi er derfor helt naturligt interesserede i mulighederne for at reducere vores udledning og følger aktivt med i den teknologiske udvikling, siger Jørn P. Skov til berlingske.dk.
Professor i energiteknik ved Aalborg Universitet kalder det et ”enormt problem” og forklarer, at grunden til, det er dyrere er, at hvis det er dyrere at producere end almindelig diesel, vil det også være dyrere ved pumpen. Også selvom det er langt mindre klimabelastende.
Minister på ferie
Berlingske kontaktede Transportministeriet med henblik på en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S), men blev henvist til Skatteministeriet. Heller ikke her kunne de få en kommentar, fordi ministeren holder ferie.
Berlingske ville ellers gerne have spurgt den nytiltrådte skatteminister, Morten Bødskov (S), om, hvordan den nuværende afgiftsstruktur harmonerer med regeringens ambitioner om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030.
De ville også gerne have spurgt, hvilke saglige argumenter regeringen har for at fastholde en afgiftsstruktur, der hverken giver plus på klimaregnskabet eller erhvervslivets bundlinje.