Ove har en plan, en brintlastbil-plan
JN Speditions direktør og hovedaktionær, Ove Søltoft, vi slå to flyer med ét smæk: Nedbring branchens CO2-udledning og kom lettere ind i de trafikalt udfordrede byer med varer. Det fortæller han til Herning Folkeblad.
Vejen går via en udskiftning af diesellastbiler med brintlastbiler samt at give lastbilerne mulighed for at aflevere varer om natten i byerne.
Han vil søge at samle branchen om idéen om at investere i de brintdrevne lastbiler mod at få myndighedernes opbakning til at lade de mindre larmende og forurenende køretøjer komme ind i byerne i de sene timer – i dag er der forbud mod aflæsning af varer mellem 22 og 06 på grund af støjgener fra diesellastbilerne.
- Hvis vi kunne få lov til at køre ind klokken 01 eller 02 og frem til klokken 06, så vi har de her fire-fem timer, så vil vi kunne nå at levere flere varer, end vi kan på 10 timer i dagtiden. Det vil betyde, at den meromkostning, det eventuelt vil give i lønninger ved at køre ind om natten, den vil blive tjent hjem ved at fremkommeligheden bliver så meget bedre, siger Ove Søltoft til Herning Folkeblad.
Han har taget kontakt til Danske Speditører og Nel Hydrogen, der producerer brint-tankstationer.