Vejprojekter bør fremskyndes
Trængslen på vejene stiger, tog og busser fungerer ikke optimalt. Derfor er der brug for at fremskynde de store vej-, jernbane- og broprojekter – ikke at forsinke dem yderligere.
Det mener Dansk Byggeri, som reagerer på transportminister Benny Engelbrechts udmelding om, at alle projekter om ny infrastruktur skal regnes igennem igen for konsekvenser for klimaet. Derfor vil det tage længere tid at udarbejde en ny investeringsplan for infrastrukturen frem mod 2030.
- Det er den forkerte vej at gå, siger Henrik Friis, der er branchedirektør i Dansk Byggeri.
- Et smidigt arbejdsmarked fungerer kun, hvis virksomhederne har mulighed for at tiltrække de rette medarbejdere, som kan pendle mellem hjem og arbejde. Trængsel sætter en effektiv stopper for mobiliteten i samfundet og dermed muligheder for at få ledige stillinger besat, mener han.
- Det betyder også, at transport bliver dyrere transport og logistik bliver dårligere for virksomhederne.
- I sidste ende går det ud over vækst og beskæftigelse, hvis vi ikke får udbygget og vedligeholdt infrastrukturen bedre og hurtigere, siger Henrik Friis.
Trængsel koster milliarder
Vejdirektoratet kortlagde i foråret den samlede trængsel på vejene og dokumenterede, at danskerne spilder, hvad der svarer til 60.000 fuldtidsstillinger, fordi det er langsommeligt og besværligt at komme frem. Det koster samfundet 24 milliarder kroner om året - og situationen bliver værre og værre. Trængslen på vejene stiger fire-fem procent hvert år.
Forsinkelser i togtrafikken koster samfundet 2,4 milliarder kroner om året.
Regningen bliver bare større
- Jo længere vi venter, jo større bliver regningen, siger Henrik Friis.
- Alle projekter – uanset om det er veje, jernbaner, broer, tunneller, nye stationer, cykelstier eller initiativer til bedre trafiksikkerhed og støjbekæmpelse - er allerede gennemregnet og analyseret på kryds og tværs.
Friis mener ikke, at der er modsætninger mellem en moderne og velbygget infrastruktur og klimaet. Tværtimod kan en effektiv infrastruktur med den nødvendige kapacitet sikre de bedste transportsystemer, der mindsker CO2-udledningen.
- Omstillingen af transportsystemerne kræver blandt andet udfasning af dieselkøretøjer og ikke mindst omstilling af jernbanen, så den bliver mere attraktiv for passagererne. Det er langt vigtigere end at udskyde den helt nødvendige udbygning af infrastrukturen, som i sidste ende kommer til at koste os vækst og velstand, slutter branchedirektøren.